Aineisto-ohjeet

Tutustu aineistovaatimuksiin ja aineiston toimittamista koskeviin reunaehtoihin tällä sivulla. Huomaathan tarkistaa myös tuotekohtaiset aikataulut.

Aineiston teettäminen onnistuu helposti myös lisäpalveluna asiantuntijoidemme kautta. Toteutamme mainosratkaisusi toiveittesi mukaisesti ja lopullisen vedoksen saat arvioitavaksesi ennen julkaisua.

Aineistoihin liittyvissä kysymyksissä sekä mediatilan varaamisessa voit kääntyä oman yhteyshenkilösi puoleen tai ottaa yhteyttä myyntipalveluumme.

Mediatilan varaaminen ja lisätiedot

Aineisto-ohje Digi

Digitaalisten aineistojen toimitusaikataulu

Julkaisupäivä Aineistot Erikoisaineistot
Maanantai ke klo 12 ed. viikon ma klo 12
Tiistai to klo 12 ed. viikon ti klo 12
Keskiviikko pe klo 12 ed. viikon ke klo 12
Torstai ma klo 12 ed. viikon to klo 12
Perjantai ti klo 12 ed. viikon pe klo 12
Lauantai ke klo 12 ed. viikon ma klo 12
Sunnuntai to klo 12 ed. viikon ma klo 12

Perusaineistot tulee toimittaa viimeistään 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä (png-, gif-, tai jpg-aineistot ja kolmannen osapuolen tägimateriaali). Erikoisaineistot tulee toimittaa 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.
Kohdentamattomista kampanjoista, joissa HTML5-aineisto jaellaan kolmannen osapuolen tagina, ei voida raportoida klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

Aineistojen toimitusosoite on: digimainonta(a)almamedia.fi

Kirjoitathan otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimen ja kampanja-ajan. Kerro lisäksi viestissä:

1) mainostajan nimi
2) kampanja-aika
3) mainosratkaisu (esim. Alma RON, Almascope, mobiiliverkosto)
4) Näyttöjen määrä
5) URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan

Mainosaineistot voidaan toimittaa kuva- (jpg, gif ja png) tai vaihtoehtoisesti kolmannen osapuolen täginä.

Mikäli aineisto on html-muodossa, ota yhteyttä: digimainonta(a)almamedia.fi

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

Videomainonnan osalta suosittelemme käyttämään Alma Median standardoituja videoratkaisuja, joiden toimivuus on testattu. Mikäli videota halutaan käyttää muissa mainosmuodoissa, on toteutus tehtävä erillisten aineisto-ohjeiden mukaisesti.

Mainospaikka Aineistokoko Maksimikilotavuraja
Digietusivu 600 x 700 px 150 kt
Paraati Desktop: 980 x 400 px

Mobiili: 600 x 600 px

Desktop: 80 kt

Mobiili: 60 kt

Boksi 300 x 250 px 40 kt
Paraati-karuselli 600 x 600 px/kuva kaikki kuvat yhteensä max. 300 kt
Boksi-karuselli 600 x 600 px/kuva kaikki kuvat yhteensä max. 300 kt
Pidennetty suurtaulu 160 x 600 px 40 kt
Jättiboksi 468 x 400 px 40 kt
Tuplajättiboksi 468 x 600 px 60 kt
Dynaaminen tapetti 1600 x 1200 px 300 kt
Myyntiruutu 150 x 200 px 40 kt
Tikkeri 1600 x 40 px 40 kt
Tarranurkka 300 x 200 px 40 kt

Mobiilimainonta

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Huomioithan myös seuraavat erityispiirteet mobiilimainonnan yhteydessä muiden aineisto-ohjeiden ohella.

Mainokseen voidaan asettaa seuraavat linkit:

  • www- tai mobiilisivulle: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja linkin
  • Videoon: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja videon. MP4 Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640×360, koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuuttia
  • Sovelluskauppaan (vaatii laitekohdennuksen). Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen/mainokset ja linkit sovelluskauppoihin. Seurannan sovellusten latauksesta voi saada jos sovelluksessa on käytössä joku seuraavista seurantatyökaluista: Adjust.io, Ad-X Tracking, AppsFlyer tai HasOffers
  • Puhelinsoittoon: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja puhelinnumeron. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei soittaneista. Ei toimi Windows-puhelimissa.
  • Yhteystiedon tallentamiseen: Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa yhteystieto, joka käyttäjän on tallennettava. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei yhteystiedon tallentaneista. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja yhteystiedot vcf -tiedostona tai sähköpostissa. Huom! Toimii vain iOS -laitteissa
  • Tekstiviestin lähettämiseen: Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa tekstiviestikenttä, jossa on puhelinnumero valmiina. Jos tekstiviestiin tulee tekstiä, on käyttäjän lisättävä teksti itse. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei tekstiviestin lähettäneistä. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen sekä puhelinnumeron, joka tulee tekstiviestikenttään. Huom! Ei toimi Windows Phonessa.
  • Passbook-kuponkiin (click-to-calender, click-to-call, click-to-sms, click-to-video, click-to-appstore, click-to-contact, online-video)Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa passbook-kuponki, jonka voi tallentaa passbook-sovellukseen iOS-laitteilla. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja passbook-tiedoston (.pkpass). Huom! Toimii vain iOS-laitteilla.

HUOM! Mobiilin mainosaineistossa ei voida käyttää document.writea.

Rich Media

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein.
Katso esimerkkitoteutuksia täältä.

Swipe-kuutio

Pyörivä kuutio jossa voi olla 3-5 sivua

Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti, jonka jälkeen käyttäjä voi pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä

Kuution sivuilla voi olla linkki, click-to-call, click-to-calendar, click-to-apple-strore, click-to-play-store

Mainoksen voi tehdä myös tavallisena pyyhkäisymainoksena, jolloin mainos ei pyöri vaan liukuu sivulta toiselle

Aineisto-ohjeet:

  • Mainoksen koko sivustolla: 300 x 300 pikseliä (myös 3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Kuution kuvat toimitetaan sprite-kuvana, josta esimerkki oikealla. 300×900 (3 kuvaa), 300×1200 (4 kuvaa), 300×1500 (5 kuvaa)
  • Maksimikoko: 120 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG
  • Linkit: jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä, tai kaikki kuvat voivat osoittaa samaan osoitteeseen
  • Alma Media toteuttaa mainoksen ilman erillisiä tuotantokustannuksia mainostajan toimittamien materiaalien pohjalta

Videoparaati

Videoparaatissa osa bannerista on varattu videolle. Osassa banneria voi olla tekstiä ja linkitys.

Video käynnistyy käyttäjän klikatessa videota.

Aineisto-ohjeet:

  • Kuvamateriaali: yksi kuva 600 x 600 px, jossa 600 x 338 px tila videolle
  • Tiedostomuoto: JPEG, GIF tai PNG
  • Taustakuva videoon saman kokoisena kuin videolle varattu tila
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640×360 px)
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Videon ensimmäinen ruutu ei saa olla musta
  • HUOM! Tägin kautta tulevaa videoparaatia ei voida ajaa iPhonella.

Raaputuspinta

Mainos, jossa käyttäjä voi raaputtaa tai pyyhkiä bannerin pintaa.

Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava.

Aineisto-ohjeet:

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 pikseliä. Toinen kuva raaputettava pinta ja toinen alta paljastuva kuva
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF
  • Raaputettavassa tai pyyhittävässä pinnassa tulee olla selkeä kehote raaputtamiseen
  • Linkki: kohde, johon käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan

Kohdennukset mobiilimainonnassa

  • Laitekohdennus
    Voidaan kohdentaa yksittäisille malleille tai valmistajille, esim. kaikki Samsungin laitteet tai pelkästään Samsung Galaxy SII
  • Käyttöjärjestelmäkohdennus
    Voidaan kohdentaa käyttöjärjestelmälle esim. Android ja/tai iOS
  • Operaattorikohdennus
    Voidaan kohdentaa tietylle operaattorille/operaattoreille esim. Elisa, Sonera
  • Selainkohdennus
    Voidaan kohdentaa tietylle selaimelle/selaimille, esim. Safari, IEMobile
  • Aikakohdennus – viikonpäivät ja tunnit
    Voidaan kohdentaa tietyille viikonpäiville tai tietylle ajalle päivässä
  • Retargetointi
    Mahdollista näyttää mainos niille jotka ovat nähneet tai klikanneet toista mainosta

HTML5-aineistot

Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua.
  • jQueryn käyttämistä ei suositella.
  • Suurten fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain, jos siihen on soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, tulee palvelimen kestää julkaisijan sivuston kävijämäärän aiheuttama kuorma.
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava HTTPS:n kautta.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkin
  • Linkkien tulee aueta uuteen välilehteen

Tiedostokoot

Ensilataus

  • On pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen.
  • Aineistokoot ja niiden ensilatauksen kilotavurajat löytyvät alta.
Pikselikoko Maksimikilotavuraja ensilataukselle
160 x 600 px 100 kb
300 x 250 px 100 kb
468 x 400 px 100 kb
980 x 120 px 100 kb
980 x 400 px 200 kb
1600 x 1200 px (tapetti) 300 kb

Lazy load/polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut
  • Latausten tulee tapahtua aikaisintaan sekunnin kuluttua DOMContentLoaded-eventistä
  • Tätä tulee käyttää, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on kuitenkin aina mahduttava kilotavurajaan
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, …) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina
  • Aineiston linkitysosoite on ilmoitettava aineiston toimituksen yhteydessä.
  • Klikkejä ei mahdollisesti saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet on luotu dynaamisesti.

Aineistojen toimitus

Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto ei toimi.

HTML5-aineistot tulee toimittaa:

  • zip-tiedostona, joka sisältää kaikki aineiston käyttämät tiedostot. index.html tulee sijaita zip-tiedoston juuressa.
  • kolmannen osapuolen täginä

Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.

Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.

Lisätietoja

  • Lisätietoja Alma Median verkkomainonnanhallinnasta: digimainonta(a)almamedia.fi
  • IAB:n suosituksia HTML5-aineistoista löydät täältä.

Video

Instream- / outstream-videomainonta

  • Kohdesivun url ilmoitettava mainostrafiikkiin.

MP4

Video

  • Formaatti: mp4
  • Codec: H.264
  • Resoluutio: 640 x 360 px
  • Bitrate: 2000 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: maks. 30 sek.

Audio

  • AudioCodec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 160 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz

VAST

Video

  • VAST 2.0
  • Format: mp4, webm
  • Codec: H.264
  • Resolution: 640×360 px
  • Bitrate: 750 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: max 30 sek.
  • Moov-osa tiedoston alkuun (Fast Start / Progressive download)

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 128 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz

Kohdesivun url ilmoitettava mainostrafiikkiin.

VPAID

  • VPAID 2.0 (application/JavaScript) yhteensopiva tagi
    https://www.iab.com/guidelines/digital-video-player-ad-interface-definition-vpaid-2-0/

Artikkelivideomainos

Inread- eli artikkelivideomainos näkyy artikkeleiden yhteydessä desktopissa ja mobiilissa. Video käynnistyy automaattisesti ilman ääniä, kun mainos tulee käyttäjän ruudulle. Videon viimeinen ruutu jää mainospaikalle näkyviin. Kohdennusmahdollisuuksia ovat geo-, osio- ja aikakohdennus. Mobiilissa artikkelivideo toimii iOS ja Android -laitteilla (ei sovelluksissa eikä Windows -puhelimissa).

  • video-ohjeet yllä
  • Videon viimeinen ruutu jää mainospaikkaan näkyviin.
  • Muista klikkiosoite!

Videoparaati

Kun Alma Media tekee videon teknisen toteutuksen ja hostaa videon:

Alma tarjoaa videon asiakkaalle avaimet käteen -toteutuksena. Pakettiin kuuluu videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videoparaati koostuu seuraavista osista:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva, jota klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon
  • Video
  • Videon jälkeinen kuva (ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava)

Video on sijoitettu paraatin oikeaan laitaan. Kampanjaraportille saadaan tiedot videon käytöstä (play, pause, ended). Videoparaatiin saa halutessaan impressioseurannan, klikkiseurannan ja huomioarvotutkimuksen. Taustakuva ja videon jälkeinen kuva voidaan linkittää eri osoitteisiin.

Tekniset tiedot:

  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
  • Kuvat JPEG, GIF tai PNG
  • Taustakuva 980 x 400 px
  • Aloituskuva 640 x 360 px (Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan)
  • Videon jälkeinen kuva 640 x 360 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt

Video:

  • mp4 / video-ohjeetyllä
  • Tarvittaessa käännämme videon oikeaan muotoon

Toimitettavat aineistot:

  • Mainostaja toimittaa videon, taustakuvan, videotilakuvan ja tiedon halutaanko taustakuva klikattavaksi ( + kohde-URL)
  • Alma tarjoaa videon hostauspalvelun videoparaatia varten.

Yleiset toimivuudet:

  • Videosta ei saada klikattavaa, taustakuvasta ja videon jälkeisestä kuvasta voidaan sen sijaan linkittää eri osoitteisiin
  • Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä

Videoparaati

Kun asiakas tekee videoparaatin teknisen toteutuksen ja hostaa videon:

  • Mainoksen aineiston pitää sijaita kuorman kestävällä palvelimella
  • Videotiedostossa pitää olla moov-osa tiedoston alussa (progressive download)
  • Mikäli videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä. Huomioi polite load videon lataamisessa.
  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Mikäli aineisto ei toimi jollakin selaimella tai käyttöjärjestelmällä, on tästä ilmoitettava varausta tehtäessä

Aineisto-ohje Näköislehti

Näköislehden aineisto

Kokosivu tablet ja mobiili:

  • Pystyorientaatiokuvan koko on 1536 x 2008 px, vaakaorientaatio 2048 x 1496 px
  • Tiedostomuoto: PNG tai hyvälaatuinen JPG + linkki
  • Aineisto skaalataan erikokoisille tablet- ja mobiilinäytöille, joten aineistossa ei kannata käyttää liian pientä tekstikokoa
  • Voit halutessasi toimittaa myös HTML5-tekniikkaa käyttävän rich media -aineiston, jossa voi käyttää esimerkiksi videota, pysty-scrollausta, useita näkymiä, lomakkeita yms. Katso tarkemmat tekniset ohjeet, esimerkkiaineistot ja testisovellukset osoitteesta http://richieads-ohjeet.richie.fi/
  • Kuvien tai zipatun HTML5-aineiston yhteenlaskettu maksimikoko on 5 MB

Printti

Paino- ja jakelutuotteet

Painotuotteet

Jakelutuotteet

 

 

Ilmoituskokoomat

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Aamulehden rivi- ja kehys­ilmoitukset

Aikataulut

Ilmoitusten tekeminen: mainosta.aamulehti.fi

Ratkaisut

Sisältö­markkinointi

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Tarra­ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Video­ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Liite- ja jakelu­ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Luovat printtiratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet