Miten poikkeustilanteessa kannattaa markkinoida?

Poikkeustilanteen luoma uudenlainen arki löytää hiljalleen uomansa. Kotona tehdään töitä, käydään koulua, leikitään, harrastetaan ja viihdytään. Ihmisillä on aikaa tehdä to-do-listalla roikkuneita asioita. Toisaalta monen asian yhdenaikainen hoitaminen saa etsimään arjen logistiikkaa helpottavia ratkaisuja. Ostopäätökset ja kohtaamiset ovat nyt vahvasti verkossa.

Tarjoamalla apua uudenlaiseen arkeen, yritys voi vahvistaa tunnesidettä asiakkaisiinsa. Haastavassa tilanteessa apuaan tarjoava brändi viestii vahvasta yrityksestä. Sisältömarkkinointi on loistava tapa auttaa ihmisiä hetkeen sopivalla viestillä. Olisiko yrityksesi se yllättävä taho, joka tekee päivästä pikkuisen helpomman?

Nappaa tästä vinkkimme brändiä vahvistavaan ja ostoksille ohjaavaan markkinointiviestintään.

Sisältömarkkinoinnilla varmistat paikkasi ihmisten mielissä, kun on taas aika lähteä liikkeelle

Markkinaosuudet jaetaan nyt uudestaan. Ne yritykset, jotka pysyvät ihmisten mielissä merkityksellisillä viesteillä taantuman aikaan, toipuvat todennäköisesti nopeammin pandemian jälkeen. On monenlaisia tapoja olla etäelämässä läsnä. Voit tarjota tukea nykyhetkeen tai inspiroida niitä haaveita, jotka jo siintävät ajatuksissa, kun tilanne aikanaan päättyy.

Markkinoinnin 4P:tä poikkeusoloissa

  • Kerro miten tuotteesi tai palvelusi on saatavilla poikkeusaikana. Muista erityisesti maksuttomat palvelut tai erikoishinnat ja huomioi kerronnan sävy.
  • Näytä miten palvelusi toimii. Ihmiset ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa nähdä, kuinka esimerkiksi tuotteen kotiinkuljetus hoituu liikkeestä kotiovelle.
  • Ihmisten tiedonjano on valtava. Nyt on mahdollista tavoittaa tutuissa kanavissa runsaasti uusia silmäpareja. Aamulehden uutissivuston sivulataukset ovat kasvaneet yli 70 prosenttia.
  • Inspiroidu muiden tavoista viestiä, esimerkiksi asiakkaidemme Kaupallisen yhteistyön artikkeleista.

Hyvän sisällön vinkit

  • Käytä kuvissa ihmisiä
  • Laadi otsikko, joka vastaa sisältöä ja herättää kiinnostuksen lukea enemmän
  • Valitse tarinankertojaksi henkilö, joka puhuu asiasta kiinnostavasti
  • Pohdi, mitä hyötyä sisällöstä on vastaanottajalle
  • Valitse yksin ydinasia yhteen sisältöön
  • Mieti, minkä vaikutuksen haluat saada aikaan
  • Määritä, miten mittaat onnistumista omilla mittareilla luku- tai katselukertojen lisäksi

Nyt on aika auttaa, mutta yhtä lailla vinkata tuotteista ja palveluista

Moni on taloudellisesti yhä varsin turvatussa tilanteessa, mikä näkyy verkko-ostamisessa. Kuluttajien mielestä myös mainonnan tulisi jatkua ja vain 8% haluaisi yritysten lopettavan mainostamisen poikkeusaikana. Ihmiset tarvitsevat syyn, miksi hankkia jotain juuri nyt. Monella on halu tukea esimerkiksi paikallisuutta ja pienyrittäjiä.

Sisältömarkkinoinnissa kannattaa muistaa myös retargetointi eli mainonnan uudelleenkohdentaminen. Sisällöstä kiinnostuneille voidaan näyttää artikkelin lukemisen jälkeen esimerkiksi verkkokauppaan ohjaavaa taktista mainontaa. Mainontaa voidaan kohdentaa myös niille, jotka ovat vierailleet sivustollasi tai verkkokaupassasi.

Minkälaiset hankinnat kiinnostavat juuri nyt?

  • Kotimaiset tuotteet
  • Netin maksulliset videopalvelut
  • Verkko-ostaminen
  • Pihan- ja puutarhan hoito
  • Ruoan verkkokauppaostaminen
  • Remontointi
  • Rakentaminen
  • Sisustaminen
  • Luonto
  • Sijoittaminen

Sisältömarkkinoinnin tuotanto helposti ja luotettavasti poikkeusaikana

Tuotamme mainostajien sisällöt vastuullisesti ja innovatiivisesti poikkeustilanteen rajoitukset huomioiden. Artikkelihaastattelut onnistuvat puhelimitse ja kuvaamme videot ulkona tai hyödynnämme mainostajan still-kuvia ja muuta materiaalia sisällössä. Käytämme videohaastatteluissa etäisyyden mahdollistavia mikrofoneja.

Ideointiapua markkinointiin? Autamme mielellämme.

  • Mainosmyynti
  • 010 665 9100 (ark. 8 - 16)
  • Anssi Lamminpää
  • Myyntipäällikkö
  • 010 665 3145
  • Jarkko Kerkola
  • Aluemyyntijohtaja
  • 050 438 2824
  • Mikko Tiala
  • Myyntipäällikkö, työpaikkailmoitukset
  • 010 665 3527
  • Petteri Salmi
  • Myyntipäällikkö
  • 010 665 3433
  • Seija Heikkinen
  • Myyntipäällikkö
  • 050 505 8287
  • Olli Ikäheimo
  • Vastaava tuottaja, sisältömarkkinointi
  • 044 979 2106
  • Tapio Yliaho
  • Kuvaaja-editoija, sisältömarkkinointi
  • 050 438 0810
  • Joona Vainio
  • Kuvaaja-editoija, sisältömarkkinointi
  • 050 305 8792

Lähteet:
Kantar, Kuluttajien emootioiden muutokset ja niiden vaikutukset käyttäytymiseen kriisin edetessä. https://www.kantar.fi/uutiskirje/2020/kantar-covid-19-barometri
Markkinointi & mainonta. Miten nyt kulutetaan, kun koti on linna ja korona jyllää? Suomalaiset ostavat kotimaista, verkossa ja viihdettä – osa taas innostui remontoinnista, sisustamisesta ja sijoittamisesta. https://www.marmai.fi/uutiset/miten-nyt-kulutetaan-kun-koti-on-linna-ja-korona-jyllaa-suomalaiset-ostavat-kotimaista-verkossa-ja-viihdetta-osa-taas-innostui-remontoinnista-sisustamisesta-ja-sijoittamisesta/
Kauppalehti. Yrittäjä, näin markkinoit tehokkaasti poikkeustilanteessa – ”Mahdollista löytää asiakasryhmiä, joita ei olisi voinut harkitakaan”. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yrittaja-nain-markkinoit-tehokkaasti-poikkeustilanteessa-mahdollista-loytaa-asiakasryhmia-joita-ei-olisi-voinut-harkitakaan/7242b233-f283-4f7f-ac4d-859300d8a043