Vinkit vaikuttavaan printtimainontaan

Printtimainonnan tehokkuuteen vaikuttavat useat tekijät mainostajan tunnistettavuudesta toimialan kiinnostavuuteen. Huomioi nämä asiat printtimainonnan suunnittelussa.

Mainoskoolla on suuri vaikutus siihen, että mainos huomataan: 50-60% mainoksen huomioarvosta voidaan selittää koolla. Vaikka isommat mainokset huomataan keskimäärin pienempiä paremmin, jopa yhtä ison osan huomioarvosta selittävät mainostajan tunteminen ja tunnistaminen, mainoksen hyödyllisyys ja viestin ymmärrettävyys sekä kohderyhmään kuuluminen ja toimialan kiinnostavuus. Nappaa tästä vinkit näiden tekijöiden boostaamiseen!

1. Mainoksen hyödyllisyys ja viestin ymmärrettävyys

Vastaa potentiaalisen asiakkaan kysymykseen: Mitä tässä on minulle?

Tuleeko asiakkaan saama hyöty esille? Mitä hänen pitäisi tuntea tai ajatella tai miten hänen pitäisi toimia nähdessään mainoksen? Kuten Ivalo Creative Agencyn Ilkka Ruotsalainen totesi videotervehdyksessään Aamulehden luovassa aamussa, ”Markkinointia suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon se totuus, että ihmistä ei lähtökohtaisesti kiinnosta, mitä meillä on sanottavana”. Sen sijaan heitä kiinnostaa, miten he voivat helpottaa elämäänsä, säästää aikaa tai kokea elämyksiä palvelun/tuotteen avulla.

Mitä, missä ja milloin? Peruskysymyksiin vastaamalla tarkistat, että mainos ohjaa kohti haluttua tavoitetta. Jos tietoa on haettava mainoksen lisäksi muualta, huolehdi, että lisätietoon, esimerkiksi nettisivuille, ohjataan selkeästi ja siellä oleva tieto on ajan tasalla.

2. Mainostajan tunteminen ja tunnistaminen

Vastaa potentiaalisen asiakkaan kysymykseen: Mikä/kuka auttaa minua ratkaisemaan ongelmani? 

Tunnetun mainostajan tarjoama pääpiirteissään tiedetään ja kiinnostuksen herättäminen potentiaalisessa kohderyhmässä on helpompaa. Kiinnostuksen herättämisessä auttaa yhdenmukainen mainonta, joka ”opettaa” tunnistamaan mainostajan. Jos mainostajan tunnistettavuus on heikko, kohderyhmään vetoava tarjous, asiantuntijuus tai muu siitä välittyvä kokemus voi näkyä kilpailijan kassalla. Sinullakin lienee kokemus oivaltavasta mainoksesta, mutta et muista mikä toimialan brändi oli kyseessä?

Brändin tunnettuutta vahvistaa toisto. Useamman kerran mainontaa nähneet perehtyvät siihen paremmin ja ymmärtävät mainoksen viestin paremmin kuin kerran mainontaa nähneet.

Printtimainonnan toistolla:

  • Tunnettuus lähes tuplaantuu (indeksi 184)
  • Positiivinen mielikuva kasvaa 30% (indeksi 129)
  • Kohderyhmän aktivoituminen jopa kolmikertaistuu (indeksi 333)

Indeksi 100 = keskiarvo, nähnyt mainontaa kerran
Lähde: Kärkimedia RAM 2017

3. Kohderyhmään kuuluminen ja toimialan kiinnostavuus

Mainosten huomioarvot vaihtelevat toimialoittain ja kohderyhmän suuruuden mukaan. Alla olevassa kuvaajassa on esitetty eri toimialojen printtimainonnan huomioarvoja.

Esimerkiksi rautakauppojen mainonnan huomioarvon maksimiarvo 81% tarkoittaa sitä, että Aamulehden lukijoista parhaimmillaan yli 170 000 kiinnittää huomiota toimialan mainokseen.

90 % Aamulehden lukijoista asioi rautakaupoissa. Tampereen markkina-alueella 102 000 kuluttajaa aikoo rakentaa tai remontoida seuraavan vuoden aikana. Yhden päivän Aamulehti tavoittaa heistä 54 %.

Oli kohderyhmä mikä tahansa, printtimainonta tavoittaa nopeasti ison massan auttaen haalimaan uusia asiakkaita tavoitellusta kohderyhmästä.

Mainoksen sijoittelulla puolestaan on vähäinen merkitys mainoksen huomaamiseen. Oikea ja vasen sivu – molemmat toimivat yhtä hyvin. Mainontaa myös huomataan tasaisesti viikon jokaisena päivänä eli valitse huoletta kampanjaasi sopivat mainospäivät maanantaista sunnuntaihin.

Lähteet:
Kärkimedia, RAM.
Kärkimedia, Minkälainen mainonta saa kassan kilisemään?
Alman maakuntalehtien RAM-paneeli 1.4.2015-18.6.2018.
Alueellinen ostokäyttäytyminen kevät 2018, Kantar TNS Oy.
KMT SL 2017, Kantar TNS OY

Annamme mielellämme lisää vinkkejä kohderyhmäsi aktivoimiseen:

  • Mainosmyynti
  • 010 665 9100 (ark. 8 - 16)
  • Anssi Lamminpää
  • Myyntipäällikkö
  • 010 665 3145
  • Mikko Tiala
  • Myyntipäällikkö, työpaikkailmoitukset
  • 010 665 3527
  • Petteri Salmi
  • Myyntipäällikkö
  • 010 665 3433
  • Seija Heikkinen
  • Myyntipäällikkö
  • 050 505 8287