Miten tämän päivän kunta saa viestinsä kuulumaan?

Aamulehden maaliskuisessa kunta-aamussa keskusteltiin kuntien viestinnästä ja markkinoinnista pirkanmaalaisten kuntien viestintä- ja markkinointipäättäjien sekä Aamulehden toimituksen ja mainosmyynnin kesken. Tässä kootut vinkit kuntalaisia puhuttelevaan markkinointiviestintään.

Kerro positiivisia juttuja kunnasta

– Kuntien viestinnässä on tärkeää pystyä luomaan toivoa hyvästä tulevaisuudesta kunnan asukkaana, kertoo Kuntaliiton tutkimus- ja kehitysjohtaja Jenni Airaksinen.

Kunnan menestystekijöistä kannattakin Airaksisen mukaan jatkuvasti viestiä. Uskottava kuntamaine syntyy hänen mukaansa kohtaamisissa, joita voi pohjustaa jakamalla positiivisia juttuja ja toivonelementtejä kunnasta.

– Kun kuntalainen kohtaa kunnan henkilöstöä, onko puheissa päiväkotien huono sisäilma vai kenties ammattitaitoinen ja turvallinen kasvuympäristö lapselle? Kuntalaisille kannattaa väsymättä viestiä kunnan onnistumisista ja tehdä näkyväksi sitä työtä, mikä tekee kunnasta elinvoimaisen. Taksikuski on se, joka kertoo kunnassa vieraileville, miten kunnalla menee, muistuttaa Airaksinen.

Erottaudu uniikeilla tarinoilla

Kunnan ja kuntalaisten välisiä kohtaamisia syntyy jatkuvasti myös digitaalisessa maailmassa. Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu haastaa kunnat pohtimaan erottautumistekijöitä, joilla ne voivat nousta esiin suuresta sisältömassasta.

– Sisällöissä ei tule ratkaista organisaation ongelmaa, vaan näkökulman tulee olla kuntalaista koskettava. Mieti, voiko kuntalainen sijoittaa itsensä tarinaan, muistuttaa Tuulensuu.

Vastaanottajan on helpompi sijoittaa itsensä tarinaan, jos se on kerrottu ruohonjuuritasolla yksittäisen ihmisen kokemuksista, tunteista ja ajatuksista käsin. Kun aidosti avataan, miten henkilö hyötyi vaikkapa kunnan palveluista, on asia heti konkreettisempi kuin yleisen tason kuvaus palvelusta.

Sisällön lisäksi tarinan puolesta tai sitä vastaan puhuu myös se, miltä se näyttää.

– Kannattaa miettiä, onko sisältö uniikkia ja näyttääkö se myös siltä. Esimerkiksi grafiikan tulee viedä tarinaa aidosti eteenpäin, Tuulensuu sanoo.

Osallista kuntalaisia

Positiivisten henkilötarinoiden kertominen on näkynyt konkreettisina tuloksina Alma Median mainosmyynnin ja kuntien välisessä yhteistyössä muun muassa tonttikysyntää kasvattamalla ja positiivisina kommentteina kuntalaisilta. Median parissa aikaansa viettäviä voidaan yhä moninaisemmin keinoin osallistaa kuntien sisällön pariin.

– Meillä on käytössämme uunituore kyselytyökalu, jolla ihmisiä voi osallistaa jakamaan ideoitaan vaikkapa kunnalle ajankohtaiseen ilmiöön liittyen, kertoo mainosmyynnin vastaava sisällöntuottaja Olli Ikäheimo.

Haluatko keskustella lisää siitä, minkälainen sisältö herättää tunteita kuntasi asukkaissa sekä kuinka voit osallistaa heitä haluamasi aihepiirin ympäriltä? Ota rohkeasti yhteyttä!

  • Olli Ikäheimo
  • Vastaava tuottaja, sisältömarkkinointi
  • 044 979 2106