Mikä sisältö­markkinoinnissa sytyttää asiakkaan?

Näin pääset alkuun tunteita herättävässä sisältömarkkinoinnissa. Marin 2 minuutin harjoitus:

  1. Valitse joku oma asiakasryhmäsi.
  2. Mieti heidän normaalia asiakaspolkuaan, mitä vaiheita tämä asiakasryhmä käy läpi? Mihin liittyvät suurimmat tunnepiikit?
  3. Valitse asiakasryhmälle tyypillinen tunnehuippu. Se voi olla floppi tai huipputunne.
  4. Millaisella sisällöllä voisit vahvistaa/lieventää tunnehuippua/floppia?

Herättääkö sisältösi tunteita?
Lue tästä, miksi kannattaisi.

Muistatko vielä hitiksi nousseen ohjelman Hihna 247:n viime juhannukselta? Jos katsoit ohjelmaa tai ajattelisit katsovasi tv-lähetystä asiakkaiden ostosten kulkeutumisesta Prisman kassahihnalla, mitä tunteita se sinussa mahdollisesti herättäisi?

– Olisin tuntenut itseni täydeksi idiootiksi, huudahdettiin Aamulehden Sisältömarkkinoinnin aamutilaisuudessa Tampereen yliopiston tutkija Mari Ainasojan esittäessä kysymyksen. Esiin nostettiin myös uteliaisuuden, myötähäpeän ja yhteenkuuluvuuden tunteet.

– Tunteet olivat se avaintekijä tässäkin, tietää Ainasoja.

– Tunteita on monenlaisia eikä niiden herättäminen läheskään aina vaadi söpöjä eläinvideoita tai suuria rakkaustarinoita. Hihna 247:n kaltainen verkkainen flowvideo voi koukuttaa samalla tapaa kuin itsenäisyyspäivän vastaanoton kättelykin.

Tunteita herättävät asiat jäävät mieleen.

 

Tampereen yliopistossa tutkitaan, miten asiakkaat kokevat sisältömarkkinoinnin. Jyväskylän yliopiston kanssa yhteinen Opening the BlackBox of Content Marketing -tutkimus hakee vastauksia siihen, miten ja miksi sisältömarkkinointi toimii. Mitä ihminen odottaa, ajattelee ja tuntee, kun hän kohtaa sisältömarkkinointia?

– Sisältöä peilataan omaan elämäntyyliin ja esimerkiksi harrastuksiin: miten minä hyödyn tästä, miten tämä kehittää asiantuntijuuttani tai tukee tapaani elää. Omakohtaisuuden lisäksi ihminen pohtii myös tarinan kertojan tarkoitusperiä ja luotettavuutta, vastaa Ainasoja.

– Ihmiset myös pohtivat, onko brändi uskottava kertomassaan asiassa ja miksi juuri tämä yritys ottaa tähän asiaan kantaa. Omaa brändiään ei kannata peitellä, sillä ihmiselle voi tulla petetty olo, jos toimija tulee yllätyksenä.

Brändille luonteva, laadukas sisältö toimii. Sisältömarkkinointi ei myy, mutta auttaa ostamaan ja kokemaan.

 

Tunteiden lisäksi merkittävä tekijä sisällön vastaanottamisessa on tunteiden kautta muodostuva kokemus. Kokemus voi vaihdella miellyttävästä epämiellyttävään, rauhallisesta vireyttä nostattavaan.

– Kokemuksesta voimakkain ja viimeinen tunne jäävät parhaiten mieleen, Ainasoja kertoo.

– Joskus kuulee väitteen, että tunteet syövät uskottavuutta. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Tunteita herättävä sisältö vahvistaa luottamusta kertojaan ja tämän asiantuntemukseen. Tunteet myös saavat huomaamaan sisällön ja toimimaan, kuten hakemaan lisätietoa tai jakamaan sisältöä eteenpäin. Esimerkiksi New York Timesin jaetuimmat jutut ovat tunteita herättäviä, etenkin vireyttä nostattavia. Vireyttä nostattavat esimerkiksi innostus, ilo, viha tai pelko.

– Erona juttujen jakamisessa on, että laajalle yleisölle jaettaessa mietitään enemmän omaa imagoa. Positiiviset jutut saavat enemmän jakoja isolle yleisölle, kun taas lähipiirille voidaan jakaa rennommin rankempiakin aiheita.

Tunteet ratkaisevat, mitä jaetaan.

 

Kaikki asiakkaan brändin kanssa kokemat tunteet ovat osa asiakaspolkua. Kokemukset ennen ostoa tai palvelutapahtumaa, itse oston aikana sekä varsinaisen asioinnin jälkeen, vaikuttavat kokonaiskokemukseen. Etukäteen koettu tunne voi myös tarjota koko asiakaspolun huipputunteen ja itse kuluttaminen voi ollakin pienempi juttu.

– Särkänniemen kanssa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että myönteisten tunteiden herättäminen etukäteen teki käyntikokemuksesta positiivisemman. Ennen asiointia iloisia videoita Särkänniemestä katsoneet ja positiivisia tunteita niitä katsoessaan kokeneet olivat käyntiin muita tyytyväisempiä.

Tunteet ovat osa onnistunutta sisältömarkkinointia.

 

Sisältömarkkinoinnista keskusteltiin Aamulehden mainostaja-asiakkaille suunnatussa Sisältömarkkinoinnin aamutilaisuudessa keskiviikkona 29.11.2017. Mari Ainasoja oli kertomassa sisältömarkkinoinnista Opening the BlackBox of Content Marketing -tutkimuksen valossa.

Tietoa Aamulehden sisältömarkkinointimahdollisuuksista: