Opinnot & ura -lehti 30.1.2018:
Jokaisella oppilaitoksella on oma ääni ja se täytyy saada kuuluviin

Kun 100 vuotta täyttänyttä Suomea vuoden lopussa juhlittiin, yksi esiin nostetuista suurista menestystarinoista oli suomalainen koulutus. Korkeatasoinen, tasa-arvoinen ja monialainen opetus, joka mahdollistaa tulevaisuuden haaveet jokaiselle suomalaiselle taustaan tai tulotasoon katsomatta. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 Suomessa oli 598 oppilaitosta, joissa lähes 1,2 miljoonaa oppilasta joko opiskeli itselleen ammattia tai jatkokouluttautui jo työelämässä oltuaan.

Yhdellä ilmoituksella lähes puolimiljoonaa silmäparia

Erottuakseen joukosta, oppilaitoksen pitää saada äänensä kuuluviin ja kasvonsa näkyviin. Tunnettuudella on merkitystä, sillä tänä päivänä kotikunta ei enää määrittele unelmia samalla tavalla kuin aiemmin. Ihmiset ovat ikään ja siviilisäätyyn katsomatta valmiimpia vaihtamaan asuinpaikkaa työn lisäksi myös opiskelun perässä. Mitä minä haluan tehdä isona, on kysymys, jota pohtii parikymppisten lisäksi yhä useampi nelikymppinen.

Alman kolmessa suuressa maakuntamediassa, Aamulehdessä, Lapin Kansassa ja Satakunnan Kansassa, ilmestyy Opinnot & ura -teemalehti tammikuun lopussa. Jos toimii heti, on koulutusjärjestäjän mahdollista tavoittaa yhdellä ilmoituksella lähes puolimiljoonaa suomalaista. Teemalehti julkaistaan painettuna versiona ja digitaalisena näköislehtenä, sen kohderyhmää ovat niin nuoret, heidän vanhempansa kuin uranvaihtoa suunnittelevat aikuisetkin.

– Opinnot & ura on pidetty ja odotettu juttukokonaisuus kevään yhteishaun kynnyksellä. Se antaa lukijalleen erinomaista tietoa eri alojen koulutusmahdollisuuksista ja tarjoaa oppilaitokselle paikan parrasvaloissa, Aamulehden mainosmyynnin Mikko Tiala summaa.

Persoonallisella markkinoinnilla hakijan ykkösvalikkoon

Yhteiskunnan taloudellisen tilanteen kohentuminen parantaa työllisyyttä kaikilla aloilla, mikä vähentää hakijoiden kokonaismäärää. Oppilaitosten välinen kilpailu hakijoista kiristyy entisestään. Sisältömarkkinointivideoita mainonnassaan käyttänyt Sataedu teki viimekevään yhteishaussa hakijaennätyksen lähihoitajalinjan lisäksi sisustusartesaanikoulutuksessaan. Erikoisen alan hakijamateriaalin koettiin olevan poikkeuksellisen hyvää ja motivoitunutta, onnistuneen markkinoinnin ansiosta tulevat oppilaat tiesivät mihin olivat hakemassa, Satakunnan Kansan mainosmyynnin Marjaana Vilponen kertoo.

– Sataedun kampanja toteutettiin Alma-verkostossa, hakijoita porilaiskouluun tuli eri puolilta maata. Videot retargetoitiin, mikä tarkoittaa, että ne katsoneille kohdennettiin oppilaitoksen mainontaa kaikissa Alma-verkostoon kuuluvissa medioissa, Vilponen esittelee yhden onnistuneen markkinointitarinan ja haluaa sen avulla alleviivata kolmen maakuntamedian tämänvuotiseen yhteistarjoukseen tarttumista sen sijaan, että keskittyisi mainonnassa vain oppilaistosta ympäröivään lähialueeseen.

– Teemalehti on saanut vuosien varrella paljon kiitosta lukijoilta. Sitä käytetään muun muassa oppimateriaalina yläkoulussa, Lapin Kansan mainosmyynnin Tarja Oljakka hymyilee: – Persoonallisella ja monikanavaisella mainonnalla on kauaskantoiset vaikutukset, sillä jää tulevaisuuden hakijoidenkin mieleen.

 

Lue esimerkit onnistuneesta oppilaitosmarkkinoinnista:
Koulutusalavideot kasvattivat Sataedun hakijamääriä 
Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikköön hakijaennätys videokampanjalla

Persoonallisella ja monikanavaisella mainonnalla on kauaskantoiset vaikutukset, sillä jää tulevaisuuden hakijoidenkin mieleen.

Opinnot & ura

Koulutuksen ja työelämän teemoihin keskittyvä Opinnot & ura -teemalehti ilmestyy oppilaitosten yhteishakujen kynnyksellä 30.1.2018.

Lue lisää

Ota yhteyttä mainosmyyntiimme: