Nappaa viimehetken tärpit joulusesongin ja vuoden alun markkinointiin

Joulu on vähittäiskaupan tärkein sesonki. Kaupan liiton mukaan joulukaupasta odotetaan viime vuotta vilkkaampaa ennätyssuurten veronpalautusten ansiosta. Jos kaipaat pikaisia tärppejä joulumarkkinointiin, nappaa mainonnan asiantuntijoidemme, Leenan ja Petterin, vinkit alta. Lisäksi tarjoamme inspiraatiota tehokkaaseen alkuvuoden mainontaan. Mitä kuluttajat vuoden 2018 alussa oikein puuhailevat ja miten voit vaikuttaa heidän päätöksentekoonsa?

Auta jouluun valmistautujaa

Tietoinen valmistautuminen jouluun alkaa usein joulukuun alussa. Vinkkaa kohderyhmällesi, miten tuotteesi ja palvelusi auttavat onnistuneen joulun valmisteluissa, ilostuttavat lahjansaajaa tai tuovat lisäarvoa tunnelmalliseen aattoiltaan.

Joulun alla haluat varmaankin saada pienessä hetkessä äänesi laajasti kuuluviin. Printti- ja digimainonnan yhdistäminen takaavat kampanjallesi erittäin laajan tavoittavuuden: Aamulehti yhdessä Moron ja Alma-verkoston kanssa tavoittaa jopa 93 % pirkanmaalaisista joka viikko. Digimainontasi näytetään kuluttajille kaikilla laitteilla eli oli potentiaalinen asiakkaasi sitten älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen ääressä, näyt juuri siellä.

Lisäboostia näkyvyyteen saat hyödyntämällä Moron 100 000 enemmän -kampanjan tarjouksen, jolla saat saman mainoksen kaksi kertaa yhden hinnalla Moroon loppuvuoden 2017 aikana.

Jouluna on myös hyvä aika kiittää asiakkaitasi ja yhteystyökumppaneitasi kuluneesta vuodesta. Joulutervehdyksellä Aamulehdessä teet samalla paikallisesti hyvää, sillä 15% joulutervehdysten tuotosta lahjoitetaan Tampereen Lastenklinikan tukisäätiölle.

Ole mukana vuoden alun ostoslistalla ja tulevaisuuden haaveissa

Uutena vuonna tehdään taas uudenvuodenlupauksia ja aloitetaan se kuuluisa uusi elämä. Joskus lupaukset haihtuvat ilotulitteiden mukana yötaivaalle, joten mainostajan kannattaa olla paikalla muistuttamassa tuotteistaan ja palveluistaan, jotka tarjoavat avaimet parempaan elämään. Voisitko auttaa kuluttajaa eteenpäin esimerkiksi näissä pohdinnoissa: halu aloittaa uusi harrastus, keino lisätä hyvinvointia ja terveyttä tai palo kokea unohtumattomia elämyksiä.

Mikä puhuttaa ja kiinnostaa kuluttajia alkuvuodesta?

Uusi vuosi startataan uusilla harrastuksilla, esimerkiksi fitness ja kuntoilu kiinnostavat monia. Hankinnassa ovat talviurheiluvälineet sekä hyvinvointia tukevat tarvikkeet, kuten vaa’at & keittiökoneet.

Aamulehden toimitukselliset teemat puhuttelevat kuluttajia eri sesonkeihin inspiraatiota tarjoavalla sisällöllä. Heti vuoden alussa, 2.1., nappaat uusien harrastuksien metsästäjien huomion Harrasta ja Luo -teemalehdessä, jonka toimituksellinen sisältö johdattelee kuluttajat monipuolisesti erilaisten harrastusten ja harrasteiden pariin. Kulttuurinystävien taiteellisen silmän huomio kiinnittyy viestiisi 13.2. ilmestyvässä Taide & viihde -teemalehdessä. Urheilufanaatikkojen sohvapöydillä säilyvä Talviolympialaiset-teemalehti avaa mainostajalle oven Korean kisojen lisäksi kotikatsomoihin 6.2.

Vuoden alussa opiskelupaikan etsintä ja oman urapolun suunnittelu ovat iso asia niin opiskelupaikkaa etsivälle kuin tämän läheisillekin. Itsensä kehittäminen ja opiskelu kiinnostavat nykyään kaikenikäisiä. Opinnot ja ura -teemalehti 30.1. tarjoaa lukijoille neuvoja ja inspiraatiota sen oman jutun löytämiseen. Ole mukana ja nappaa opiskelusta kiinnostuneiden huomio mielenkiintoisen toimituksellisen ympäristön rinnalla.

Katso kaikki vuoden 2018 teemat >>

Alennusmyynnit

Suomalaiset seuraavat edelleen perinteisiä sesonkialennusmyyntejä verkkokaupan kasvattaessa osuuttaan kokonaismyynnistä jatkuvasti. Verkkokauppasi myyntiä voit tehostaa näppärästi retargetoimalla, jolloin ohjaat jo kiinnostuneen asiakkaan takaisin sisältösi ääreen näyttämällä mainontaa verkkosivuillasi käyneille. Keskimäärin 98% verkkokaupassa käyneistä poistuu kaupasta ilman ostosta. Retargetointi antaa mahdollisuuden aktivoida potentiaaliset ja nykyiset asiakkaasi kustannustehokkaasti takaisin tuotteidesi pariin.

Tarjouksia metsästävät pirkanmaalaiset tuntevat Moron kupongit, joissa voit helposti ja edullisesti jakaa houkuttelevan tarjouksen. Irroitettava tarra Aamulehden kannessa on ohittamaton paikka tarjouskupongille, joka on myös helppo napata mukaan ostoksille lähdettäessä. Palautuneiden kuponkien määrää seuraamalla mittaat näppärästi kampanjan toimivuutta.

Mitä pohditaan jo pidemmälle? Kuluttajien katse on tulevaan.

Kesästä haaveilu alkaa jo alkuvuodesta. Hääpuvut sekä juhlapaikat ja -palvelut ovat mielissä, lomamatkoja varataan kesälle. Kevään hankinnat, kuten polkupyörät, pyöräilytarvikkeet, moottoripyöräily, veneily ja -tarvikkeet sekä renkaat ja vanteet hiipivät hiljalleen ajatuksiin.

Hyvät tilat ja tilaisuudet -ilmoituskokooma kerää yhteen juhlapaikat ja catering-alan toimijat 23.1. Vinkkaa, missä vietetään upeimmat kevään valmistujaiset ja tunnelmallisimmat kesähäät tai miten tuotteesi auttavat tekemään juhlapäivästä unohtumattoman.

Kuluttajien pohdinnassa olevien, mutta vasta myöhemmin tehtävien hankintojen ostopäätökseen vaikuttamisessa sisältömarkkinointi on oiva keino jäädä kuluttajien mieleen jo ennen varsinaista ostohetkeä. Kerro ajoissa toiminnastanne kuluttajaa innostavalla, houkuttavalla ja koukuttavalla tavalla. Tarjoile vinkkejä tarjoomasi ympäriltä, kuten pyöränhuollon abc, kauneimmat hääjuhlakoristelut tai kotimaanmatkailun helmet. Kun ostopäätöksiä myöhemmin tehdään, olet jo valmiiksi kuluttajien mielessä.

Kaipaatko lisää vinkkejä sesonkimainontaan? Autamme mielellämme!

Lähteet:

TNS Atlas, tammi-kesä 2017.

Kaupan liitto, 2017. Joulukaupan odotukset positiivisia.
http://kauppa.fi/kauppa_fi/ajankohtaista/uutiset/joulukaupan_odotukset_positiivisia_26349 

Tilastokeskus, 2016. Joulu tilastojen valossa.
http://tilastokeskus.fi/tup/tilastokirjasto/joulutilastot2016.html

Kaupan liitto, 2016. Joulun jälkeiset alennusmyynnit pitävät pintansa
http://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/joulun_jaelkeiset_alennusmyynnit_pitaevaet_pintansa_26002

Ajankohtaista: