Valkeakosken Talonäyttelyn tontit myytiin menestyksekkään markkinoinnin siivittämänä

Menestysresepti

Menestyjä: Valkeakosken kaupunki, Valkeakosken Talonäyttely

Haastattelussa: Petri Ahonen,
Markkinointipäällikkö

Valkeakosken Talonäyttelyn markkinoinnin ainekset:

  • Näyttelyopas-liite, joka jaettiin Aamulehden tilaajille sekä lisäjakeluna Akaassa, Lempäälässä, Valkeakoskella ja Tampereen eteläpuolisilla alueilla. Lisäksi liitettä jaettiin lipunmyynnin yhteydessä.
  • Näyttäviä mainospaikkoja Aamulehdessä sekä aamulehti.fissä
  • 2 mainostajan artikkelia aamulehti.fissä
  • Etusivun tarramainos Aamulehdessä
  • Aamulehden kanta-asiakasetuna ilmaiset pullakahvit lehden tilaajille

 

Tavoitteet:

  • Myydä uudelta Länsi-Lintulan alueelta tontteja
  • Parantaa kaupungin tunnettuutta ja mainetta asumisen segmentissä
  • Saada näyttelyyn kävijöitä

 

Tulokset:

  • Kaikki tontit myytiin
  • Paljon myönteistä julkisuutta
  • Alustava kävijätavoite 10 000, talonäyttelyyn saapui yli 17 000 vierasta. Suomen Rakennustutkimus Oy:n kävijätutkimuksen mukaan kävijät 100% tyytyväisiä. Tavoitettiin kohderyhmä eli potentiaaliset rakentajat ja muuttajat: kävijöistä 55 % oli hankkimassa tai rakentamassa asuntoa.
  • Aamulehden etusivun tarramainoksella noudettiin satoja kahveja

 

Petrin vinkit tapahtumamarkkinointiin: Rohkeasti käyttämään ja kokeilemaan eri ratkaisuja! Markkinoinnin tavoitteet, olosuhteet ja kanavat ovat aina tapauskohtaisia, mutta sanoisin, että Aamulehden tuotepaletista löytyy varmasti jokaiseen tarpeeseen toimivia ratkaisuja.

”Valkeakosken Talonäyttelyn tapahtumamarkkinointi ylitti odotukset. Kaikki tontit tuli myytyä ja kävijöitä oli lähes tuplamäärä siihen, mitä varovasti toivoimme”, summaa Valkeakosken kaupungin markkinointipäällikkö Petri Ahonen.

Pitkäjänteistä asumisen mainontaa Aamulehden teemalehdissä ja Koti -lehdessä tehnyt Ahonen päätti kokeilla Valkeakosken Talonäyttelyn markkinoinnissa uudenlaisia markkinointiratkaisuja. Lopputuloksena oli tavoitteet ylittänyt markkinointikokonaisuus.

Tavoite ja tulokset

Valkeakosken Talonäyttely järjestettiin 4.-13.8.2017. Näyttelyssä oli esillä 16 pientalokohdetta, joiden lisäksi tapahtuma tarjosi myös oheisnäytteilleasettajia, monipuolista ohjelmaa sekä ravintolapalveluita. Markkinoinnin tavoitteena oli myydä uudelta Länsi-Lintulan alueelta tontteja, parantaa kaupungin tunnettuutta ja mainetta asumisen segmentissä sekä saada talonäyttelyyn kävijöitä. Tapahtumaa markkinoitiin tiiviillä syklillä sekä painetussa Aamulehdessä että aamulehti.fissä.

”Kaikki tontit tuli myytyä eli markkinointi puri juuri oikeaan kohderyhmään. Alustava kävijätavoitteemme oli 10 000 kävijää, yli 17 000 vierasta saapui paikalle eli lähes tuplamäärä siihen, mitä varovasti toivoimme. Suurin osa kävijöistä tuli lähiseudulta, mitä tavoittelimmekin. Suomen Rakennustutkimus Oy:n kävijätutkimuksen mukaan kävijät olivat 100% tyytyväisiä. Onnistuimme tavoittamaan nimenomaan potentiaaliset rakentajat ja muuttajat, sillä kävijöistä 55 % oli hankkimassa tai rakentamassa asuntoa. Lisäksi saimme paljon myönteistä julkisuutta. ”

Petri Ahonen, markkinointipäällikkö
Valkeakosken kaupunki

Menestystekijät

Mainonnassa hyödynnettiin näyttäviä mainospaikkoja, kuten aamulehti.fissä ensimmäisenä huomion nappaavaa paraatipaikkaa. Digi- ja printtimainosten lisäksi tapahtumasta julkaistiin kaksi mainostajan artikkelia ja Näyttelyopas-liite sekä Aamulehden etusivulla katseen kiinnitti yhtenä päivänä myös mukaan napattava tarramainos.

Minikokoinen Näyttelyopas-liite jaettiin Aamulehden tilaajille sekä lisäjakeluna Akaassa, Lempäälässä, Valkeakoskella ja Tampereen eteläpuolisilla alueilla. Lisäksi opasta jaettiin lipunmyynnin yhteydessä. ”Opas toimi tosi hyvin, sillä se toimi sekä hyvänä markkinointina viikkoa ennen tapahtumaa, että paikan päällä näyttelyoppaana. Kävijät ottivat kohdetiedot, kartat ja aukiolot sisältävän oppaan talteen ja tulivat sen kanssa talonäyttelyyn. Olimme hirmutyytyväisiä liitteen toimivuuteen!”

Mainostajan artikkeleita eli Valkeakosken Talonäyttelystä kertovia juttuja julkaistiin aamulehti.fissä kaksi. Uusi talo ja oma pihamaa kerrostalokaksion hinnalla – täysin mahdollista Valkeakoskella -artikkeli kertoi sanoin ja kuvin talonäyttelyn kohteista antaen lukijalle lisätietoa rakentamisen ja asumisen hyödyistä. Artikkelia luettiin yli 10 000 kertaa. Tänä kesänä on turha lähteä Mikkeliin asti nähdäkseen rakentamisen trendejä –artikkeli kertoi rakentamisen trendeistä sekä antoi lisätietoa talonäyttelyn tapahtumasisällöstä keräten yli 6 000 lukukertaa. ”Laitoimme talonäyttelyn markkinoinnissa lisää höyryä digipuolelle ja ensimmäistä kertaa kokeilemamme mainostajan artikkelit toimivat todella hienosti. Saimme jutuissa paremmin avattua, mistä on kyse eikä viesti ollut pelkästään mainossloganin varassa.”

Uuden kokeilemisessa on aina omat epäilyksensä, mutta kynnys kokeilla mainostajan artikkelia tapahtumamainonnassa tuntui Ahosesta luontevalta: ”Ainahan sitä miettii, mikä toimii parhaiten ja mikä ei, mutta artikkeleista oli ollut jo puhetta ja se tuntui heti tähän sopivalta jutulta.”

Aamulehden etusivulla julkaistu tarramainos houkutteli kävijöitä paikalle ilmaisen kahvin voimin. ”Tarroja napattiin lehdestä ja niitä tuotiin tapahtumakahvilaan ihan käsittämätön määrä – satoja vai oliko jopa tuhansia”. Lisäksi olimme mukana Aamulehden tilaajien kanta-asiakaseduissa ja tarjosimme talonäyttelyyn tulleille Aamulehden tilaajille ilmaiset pullakahvit.

Yhteistyö Aamulehden mainosmyynnin kanssa on Ahosen mukaan toiminut hyvin ja talonäyttelyn markkinoinnista saatiin hyviä eväitä hyödynnettäväksi jatkossakin: ”Tapahtuma meni, mutta saamamme erinomainen näkyvyys ja huomio antavat todella hyvät mahdollisuudet jatkaa tonttimarkkinointia sukunäköisellä ilmeellä.”

 

Sinullekin menestystarina?

Pitkäjänteisen yhteistyön kautta olemme löytäneet toimivia ratkaisuja asumisen markkinointiin. Valkeakosken Talonäyttely oli ainutlaatuinen tapahtuma, jossa luotiin uutta asumisen ja rakentamisen konseptia. Selkeä tavoite ja kohderyhmä sekä Petrin rohkeus kokeilla uusia markkinointiratkaisuja, esimerkiksi sisältömarkkinointia, tuottivat tulosta.

 

Lue lisää menestystarinoita: