Rakentamisen toimiala kasvaa, kotitaloudet panostavat kiivaammin remontointiin

Toimialojen liikevaihdon kasvu on ollut kaikkien kiivainta rakentamisessa. Kasvu on voimakkainta talonrakentamisessa, jossa liikevaihtoa kertyi 10,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Erikoistuneen rakennustoiminnan ja maa- ja vesirakentamisen liikevaihdon kasvu on ollut hieman maltillisempaa. Piristynyt rakentaminen ja asumiseen panostaminen on nähtävissä myös kotitalouksien käyttäytymisessä.

Asumisen trendit 2017

Oma koti vuokrakoti, omistusasunto toisaalla
Tarve päästä asumaan sellaiseen asuntoon ja sellaiselle alueelle, joka eniten miellyttää, johtaa tilanteeseen jossa oma koti on vuokrakoti ja omistusasunto löytyy toisaalta, jopa toisesta kaupungista. Myös muuttoliike ja pendelöinti tukevat tätä kehitystä

Asunnon koko
Asuntomarkkinat ovat jakautuneet kahtia ja kasvukeskuksia vaivaa etenkin pienten asuntojen pula. Perhekoot pienenevät ja toisaalta nelilöistä ollaan valmiita tinkimään sijainnin vuoksi.

Asunnon arvon kehitys
Asunto on monelle kuluttajalle elämän suurin investointi ja sen tuotto-odotukseen osataan kiinnittää aiempaa enempää huomiota.

Uniikki asuminen
Laatutaso on suuri tekijä oikean asunnon valinnassa.
Kodin merkitys kasvaa ja se koetaan paikkana, jonne paetaan arkea, kiirettä ja stressiä.
Digitaaliset ja automaattiset palvelut myös asumisessa ovat vahvasti vakiinnuttamassa asemaansa. Älypuhelimella tehtävä valojen sammuttaminen, saunan lämmittäminen ja kodinkoneiden hallinta ole enää visioita tulevaisuuden innovaatioista, vaan käytössä olevaa teknologiaa, joka helpottaa asumisen arkea.

Sijainnin merkitys
Suurempi kuin aiemmin
Yhteyksiä, lähialueen tunnelmaa tai asuinalueen tulevaisuutta arvotetaan.

Kotitaloudet remontoivat sisällä ja panostavat pihoihin

Piristynyt rakentaminen ja asumiseen panostaminen on nähtävissä myös kotitalouksien käyttäytymisessä. Rakentamista suunnittelee 4 % kuluttajista, mikä on samalla tasolla kuin kaksi vuotta aiemminkin. Sen sijaan vanhan asunnon tai vapaa-ajan asunnon peruskorjausta suunnittelevien määrä on kasvanut viidenneksestä neljännekseen ja pihaa uusitaan merkittävästi kiivaammin kuin kaksi vuotta sitten. Noin 40 % kuluttajista aikoo hankkia pihaansa piha- ja puutarhatuotteita sekä kalusteita. Vihersisustamisen trendi jatkuu myös seinien sisäpuolella tuoden viihtyisyyden lisäksi myös ilmanlaatua parantavia elementtejä.

Rakennus- ja remonttitarvikkeiden ostaminen on suurelta osin vielä kivijalkakauppaa, mutta hinta- ja tuotevertailua tehdään verkossa sekä kotona että tuotteen ääressä myymälässä. Kodinkoneita uusittaessa nettiostaminen on hyvin yleistä ja näin on tehnyt jo lähes puolet kuluttajista.

Mainostaja, tavoita rakentajat ja remontoijat mediatuotteissamme! Esimerkkikampanjat:

Monimediakampanja

Painetussa lehdessä rakentamiseen ja remontointiin liittyvälle mainonnalle on oivallinen julkaisupäivä lauantai, jolloin lehdessä on myös muuta kotiaiheista sisältöä sekä kiinteistönvälitysilmoituksia. Digikampanjan voi kohdentaa halutulle kohderyhmälle kuten omakotiasujille tai tee-se-itse -ihmisille Pirkanmaan alueelle.

Ilmoituksen sijoitus: lehden B-osa
Ilmoituskoko lehdessä: neljäsosasivu (3×180)
Hinta: 3 836,80 €

Digikampanja: Laiteriippumaton mainoskaruselli jättiboksi-paikalla, 100.000 näyttöä.
Hinta: 1 800 €

Hinta yhteensä: 5 636,80 €

Digikampanja ja Koti & piha-teemalehti

Koti & piha on hyödyllinen lukupaketti asumisesta, sisustamisesta ja puutarhanhoidosta kiinnostuneille. Lehti ilmestyy kevään korvalla 18.4.2017, ja se herättää oman elämänsä remonttireiskat ja viherpeukalot vihertävään kesään pitkän talven jälkeen. Digikampanja tavoittaa kuluttajat suositulla sivustolla, kaikissa päätelaitteissa.

Ilmoituskoko lehdessä: 2×42
Hinta: 238 €
Digikampanja: mainoskaruselli Aamulehti.fissä 3 päivää
Hinta: 250 €

Hinta yhteensä: 488 €

Mainostajan videokanava

Aamulehti tarjoaa mainostajille oman videokanavan, joka näkyy Aamulehti.fissä. Mainostajien omassa kanavassa voit esitellä videon muodossa yritystäsi, osaamistasi ja antaa hyödyllisiä vinkkejä kuluttajille.

”Avaimet käteen-paketin” näkyvyys: Päävideo (2-3min) näkyy videokanava Klipissä toistaiseksi. Videoon ohjataan Aamulehti.fin uutisvirrasta ohjausbannereilla. Lisäksi lyhyempi artikkelivideo (30 s.) näkyy uutisartikkeleissa.
Lue lisää.

Hinta: 4 900 € (tuotannon osuus 900 €)
Lisävideoiden tuotanto 650 €/työpäivä tai 90 € /tunti.

Sisältömarkkinointi

Hyvä sisältömarkkinointi on lukijoille hyödyllistä, palvelevaa ja kiinnostavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin avulla voit esitellä asiantuntijuuttasi sekä yrityksesi persoonaa. Sisustamiseen liittyvät jutut ja videot soveltuvat luontevasti mainostajan artikkeliin tai videoon. Lukijoitamme kiinnostavat kodin muutostarinat, sisustusvinkit ja muu kotiin liittyvä sisältö. Tuotamme tarvittaessa artikkelin tai videon puolestasi avaimet käteen -periaatteella.

Kysy lisää!

Lähde: Kantar TNS, AL+total s15k16