Yhteishaku lähestyy – Nappaa tästä vinkit vaikuttavaan koulutusalamainontaan!

Yhteishaku lähestyy ja opiskelupaikkaa pohtivat etsivät itselleen sopivia opintopolkuja. Yksi pohtii hakukohdettaan samaa tutkintoa tarjoavien oppilaitosten välillä, toinen etsii omia kiinnostuksen kohteita vastaavaa koulutusohjelmaa ja kolmas haikailee lisäkoulutuksen perään. Onko oppilaitoksesi ensimmäisenä mielessä sitä oikeaa koulutuspaikkaa etsittäessä? Rakenna oppilaitoksesi tunnettuutta sekä tavoita oikeat ihmiset vaikuttavan mainonnan avulla.

Kolme vinkkiä vaikuttavaan koulutusalamainontaan:

opiskelija11. Tavoittele isoa yleisöä, sillä tunnettuudella on merkitystä.

Mielikuvia rakennetaan mainonnalla. Kerro laajalle yleisölle koulutusaloista, monipuolisesta tarjonnasta ja niistä asioista, joilla erotut muista toimijoista. Kun tunnettuus on kohdallaan, sen päälle on helppo rakentaa muuta toimivaa ja vaikuttavaa mainontaa.

Säännöllistä tunnettuutta on helppo lisätä esimerkiksi mainostamalla Aamulehden Opinnot & ura -teemalehdessä, joka ilmestyy maanantaina 30.1.2017. Lehti ilmestyy valtakunnallisella sanomalehtiviikolla ja sen saa Aamulehden tilaajien lisäksi 15 000 pirkanmaalaista koululaista ja opiskelijaa.

Näkyvyys uutismedioiden verkkopalveluissa tehostaa viestiäsi. Aamulehden mediaperhe tavoittaa kanavissaan jopa 78 % kuluttajista Tampereen markkina-alueella viikossa. Sanomalehti tavoittaa päivittäin 219 000 lukijaa, jonka lisäksi Aamulehti.fi tavoittaa viikoittain 280 000 uutta silmäparia lehden lukijoiden lisäksi. Valtakunnallisen näkyvyyden saat mainoksellesi Alma Median verkostostamme (kerromme tästä lisää vinkissä numero 2).

 

2. Kohdenna mainonta oikeille kohderyhmille kiinnostavilla viesteillä

opiskelija2Koulutusalan mainonnasta on mahdollista saada entistä vaikuttavampaa, jos viestit pystytään kohdentamaan yhä tarkemmin määritellyille ”opiskelijapersoonille”. Voitko kohdentaa erilaisen viestin kohderyhmäsi sisällä esimerkiksi eri kiinnostusalueiden, iän tai perhetilanteen mukaan? Kohderyhmiä ei välttämättä ole vain yksi, sillä suuriin koulutukseen liittyviin päätöksiin osallistuu yleensä koko perhe. Voitko kohdentaa viestiäsi esimerkiksi vanhemmille? Minkälainen olisi heille suunnattu viesti nuoren opiskelumahdollisuuksista?

Mainonnan kohdentaminen haluamillesi kohderyhmille onnistuu kätevästi Alman digiverkostossa.
 Aamulehti.fi on osa Alma Median digiverkostoa, joka tavoittaa noin 70% 15-74-vuotiaista suomalaisista. Mainontaasi voidaan näyttää Alman valtakunnallisesti tunnetuissa medioissa haluamallesi kohderyhmälle ympäri Suomen. Haluatko tavoittaa esimerkiksi työstä ja urasta kiinnostuneet 18-34-vuotiaat suomalaiset tai ympäristöstä ja ekologiasta kiinnostuneet pirkanmaalaiset? Alma-verkosto koostuu luotetuista suomalaisista uutismedioista, markkinapaikoista ja muista digipalveluista, joihin lukeutuvat Aamulehden lisäksi muun muassa Kauppalehti, Iltalehti, Etuovi.com, Kotikokki.net ja Rantapallo.fi. Mainoksesi näytetään luotetuilla verkkosivustoilla, joten sinun ei tarvitse pelätä, missä yhteydessä viestisi kulloinkin näkyy.

 LUE LISÄÄ ALMA-VERKOSTOSTA

Esimerkki Alma-verkostokampanjasta:

Mainosratkaisu: Cross-device-karuselli, jolla tavoitat niin mobiilia kuin tietokonettakin käyttävät lukijat. Desktopissa mainos näkyy boksi-paikalla ja mobiilissa keskipaikalla (ks. oheinen kuva).
Karuselli pyörähtää kerran itsestään, jonka jälkeen käyttäjä voi pyyhkäistä (mobiili ja tabletti) tai klikata (desktop) eri kuvien välillä.

Aluekohdennus: Pirkanmaa
Mainosnäyttöjen lukumäärä: 100 000 näyttöä
Hinta: 1 200 € (alv. 0%)

Alma-verkosto: Mainokset näytetään valitsemallesi kohderyhmälle aluekohdennetusti Alma Median luetuissa ja luotettavissa digimedioissa, kuten Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Iltalehti ja Kauppalehti.

 

3. Kerro perustellen, miksi opiskelupaikka olisi juuri sopiva kohderyhmällesi

Two Young Women Reading Text Message On BusNykyaikana päätöksiä ohjaa pitkälti suosittelu. Opiskelemaan hakevat haluavat tietää muiden opiskelijoiden uratarinoista, opintopaikasta, opettajista ja suuntautumisvaihtoehdoista. Kerro perustellen, esimerkkien, henkilökunta- ja opiskelijaesittelyjen avulla toiminnastanne. Jää mieleen asiantuntevana ja avoimena organisaationa.

Hakijaa kiinnostavia tarinoita voit tuoda näppärästi ja houkuttelevasti esille sisältömarkkinoinnilla. Näytä videolla, millaista opiskelu on käytännössä tai jaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja ajatuksista haastattelemalla heitä sisältömarkkinointiartikkeliin. Alman maakuntalehtien lukijatutkimuksen mukaan sisältömarkkinointi sekä hyödyttää lukijaa että myös vahvistaa brändiä.
TUTUSTU TUTKIMUSTULOKSIIN

Mielenkiintoinen tarina ei yksinään riitä, sillä se tarvitsee aiheesta kiinnostuneen yleisön. Oikean yleisön tavoittamiseksi tarvitset tarpeitasi vastaavat kanavat. Sisältömarkkinointiartikkeli eli advertoriaali voidaan julkaista sanomalehden lisäksi myös Aamulehti.fin sponsoroiduilla sivuilla. Lukijat ohjataan artikkeliin uutissivustolta artikkelinostojen avulla. Aamulehti.fissä käy viikoittain 397 000 eri kävijää. Advertoriaalista saat ohjauksen myös oman oppilaitoksesi verkkosivuille. Videosi voidaan näyttää muun muassa toimituksen uutisvideoiden yhteydessä, uutisartikkelin välissä tai omassa videokanavassa. Kerromme näistä mielellämme lisää!

Mistä sisällöntuotanto artikkeliin? Voit tuottaa sisällön itse tai hankkia tuotannon sisällöntuottajaltamme, joka ideoi, kuvaa ja kirjoittaa tarinasi. Vinkkaamme myös hyödyntämään mahdollisia valmiita materiaaleja. Onko oppilaitoksellanne jo videoita tai mielenkiintoisia juttuja olemassa, mutta niiltä puuttuu laaja yleisö? Valmiille materiaalille saat laajan yleisön Aamulehdestä ja Alma-verkostossamme – juuri yhteishaun kynnyksellä.

Lähteet:  KMT SL Syksy 2015/Kevät 2016, KMT AL + total Syksy 2015/Kevät 2016, TNS Gallup Oy

Opinnot & Ura PDF Mediakortti 2017

 

Lue myös nämä:

Kysyttävää mainonnasta? Autamme sinua mielellämme!