112 000 pirkanmaalaisista suuntaa silmälasikaupoille seuraavan vuoden aikana

Kaupan liiton julkaiseman tutkimuksen mukaan kuluttajat panostavat silmälaseihin entistä enemmän. Yhä harvempi tulee toimeen yhdellä parilla, rinnakkaisessa käytössä on keskimäärin yli kahdet lasit. Silmälaseja hankitaan selvästi yleisimmin optikkoliikkeestä kotimaasta, ja vain harvoin verkosta. Samankaltaiseen tulokseen tultiin Tampereen markkina-alueilla tehdyssä tutkimuksessa, jonka mukaan vain noin 5% pirkanmaalaisista on hankkinut silmälaseja, piilolinssejä tai aurinkolaseja verkkokaupasta.

Kaksi kolmesta yli 15-vuotiaista pirkanmaalaisista käyttää silmälaseja ja Aamulehden lukijoista silmälaseja pitää nenällään 66%. Piilolinsseillä näkökykyään parantaa 10% alueen kuluttajista. Silmälasien vaihtamisessa pirkanmaalaiset eivät pidä kiirettä, sillä yleisin vaihtosykli on 3-5 vuotta. 12% vaihtaa silmälaseja alle 2 vuoden välein ja 14% pidentää vaihtoväliä yli viiteen vuoteen. Naiset vaihtavat silmälasejaan hieman useammin kuin miehet.

Kaupan liitto selvitti valtakunnallisesti optikkotuotteiden kertaostoksen hinnan, joka oli keskimäärin 377 euroa. Tällä on voinut saada yhdet tai useammat silmälasit. Joka kolmas vastaajista oli edellisellä ostokerralla saanut kahdet tai useammat silmälasit yksien hinnalla. Alueellisessa tutkimuksessa keskikaupan kokoa ei selvitetty. Sen sijaan selvitettiin silmälasien ja piilolinssien ostoaikomuksia. Tulosten mukaan sekä pirkanmaalaisista että Aamulehden lukijoista miltei joka kolmas aikoo uusia silmälasinsa tai piilolinssinsä seuraavan vuoden aikana. Tämä tarkoittaa 56.000 silmälasikaupoille suuntaavaa lehden lukijaa.

Optikkoliike valitaan useimmiten sen perusteella, mistä saadaan asiantuntevin palvelu. Seuraavaksi eniten vaakakupissa painavat hintataso ja hyvät tarjoukset. Sen sijaan vähemmän merkittävinä tekijöinä ostopaikan valinnassa koetaan liikkeen tai myyjän tuttuus sekä liikkeen sijainti lähellä muita liikkeitä, uusimpien muodin mukaisten tuotteiden saatavuus sekä merkkituotteiden valikoima.

Silmien laserleikkaus ei ole vaihtoehto vielä suurellekaan joukolle pirkanmaalaisia silmälasinkäyttäjiä. Leikkausta harkitsee vain 10% alueen kuluttajista.

Optikkoliikkeen asiakas arvostaa hyvää ja asiantuntevaa palvelua sekä asioi todennäköisimmin kivijalkakaupassa.

Haluatko kuulla lisää toimialan tutkimuksesta ja liikekohtaisista tuloksista? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme!

Lue lisää mainonnan toimivuudesta

Lähteet:

Kaupan Liitto: Näkemisen ja silmäterveyden toimialan teettämä tutkimus, jolla kartoitettiin suomalaisten silmälasienkäyttö- ja kulutustottumuksia. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy. Tutkimus on toteutettu henkilökohtaisina haastatteluina, joihin vastasi yli tuhat 15-79-vuotiasta mannersuomalaista syyskuun alussa 2016.

Alueellinen ostokäyttäytyminen: Selvittää markkina-alueella asuvien kulutuskäyttäytymistä vuosittain noin 20 eri toimialan osalta. Vastaajia on Tampereen markkina-alueelta 642. Kyselyt toteutettiin 27.6. – 2.10.2016 välisenä aikana.