Toyota Tammer-Auton panostus kasvatti uusien autojen myyntiä

Toyota Tammer-Auton kampanja Aamulehdessä lisäsi myyntiä selkeästi ja tavoite ylittyi reilusti: uusien autojen myynti kasvoi viikon aikana tavalliseen viikkomyyntiin verrattuna 20 autosta 61 autoon.

Toyota Tammer-Auton 70-vuotis-juhlavuosi huipentui juhlaviikkoon. ”Ideana oli luoda juhlaviikko, jossa saimme myymäläämme maahantuojalta erilaisia ja erikoisempia malleja hyvillä tarjouksilla. Joka päivä kerroimme mainonnassa uuden tarinan ja tarjouksen. Loppuviikosta kaikki tarjoukset olivat voimassa”, kertoo Toyota Tammer-Auton myyntipäällikkö Mika Hirsimäki.

Mediakanavien yhteisteho siivitti hyviin myyntituloksiin: ”Ajattelen, ettei mainonta ole kulu, vaan investointi. Jotta voi onnistua, pitää tehdä asioita isosti. Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta jos haluaa jotain enemmän, on myös tehtävä enemmän”, kertoo Hirsimäki.

Tärkeimpänä kampanjan tavoitteena oli viikkomyynnin ylittäminen ja onnistuimme kaupallisesti hyvin. Onnistumisten pohjalta syntynyt hyvä fiilis ruokkii myös myyntihenkilöstön motivaatiota ja halua päästä vieläkin parempiin tuloksiin. Näen, että Tampereella kuluttajien tavoittamiseksi Aamulehti on alueen päämedia, enkä näe toista vaihtoehtoa. Hyödynnämme jatkossakin Aamulehteä ja mietimme vastaavanlaisen kampanjan monistamista oikeana hetkenä uudella viestillä.
– Mika Hirsimäki, myyntipäällikkö, Toyota Tammer-Auto

Myynnin kasvu tehokkaalla kampanjalla

Tavoite

Tavoitteena oli ylittää uusien autojen viikkomyynti ja saada runsaasti kävijöitä liikkeeseen.

Uusia  autoja myydään tavanomaisessa viikossa noin 20 kappaletta.

Mediaratkaisut

Monikanavainen kampanja Aamulehdessä ja Aamulehti.fissä

  • Kokosivun mainoksia ja puolikkaan sivun mainoksia pitkin viikkoa
  • Aamulehden Autoliite
  • Aukeama sunnuntaina
  • Paraati 250 000 näyttöä
  • tv-mainonta tukena

Tulokset

Kampanjaviikon aikana Toyota Tammer-Auto myi 61 uutta autoa ja 65 vaihtoautoa.

Myynti uusien autojen saralla siis kolminkertaistui.

Laadukkaan brändin pitää näkyä laadukkaassa ympäristössä

Kampanjan mediaratkaisuissa pääpaino oli Aamulehden mediaperheessä, tukimediana toimivat myös tv ja radio. Mediavalintoja Hirsimäki perustelee sillä, että Toyotan brändi määrittelee myös kanavan, mainonta ei voi näkyä missä tahansa. Hänen mukaansa alueella Aamulehti on ainut laadukas vaihtoehto oikean kohderyhmän tavoittamiseksi. Pelkällä maahantuojien brändimainonnalla ei saada riittävää viestiä läpi, vaan on saatava kiinni juuri oikea, tamperelainen kohderyhmä ja kertoa heitä kiinnostavasta näkökulmasta asioita.

”Meidän markkinoinnissamme on tärkeää kertoa, että Tampereelta Toyotat saa meiltä ja olemme tamperelaisille se, joka voi jeesata myös esimerksi huolloissa,” kertoo Hirsimäki.

Toyotatammerauto

 

Printtimainonta kolahti miehiin ja yli 40-vuotiaisiin

Tammerauto

Tammer-Auton mainontaa tutkittiin, jotta saatiin selville miten mainonta sanomalehdessä oli toiminut. Parhaiten ilmoituksen huomasivat miehet ja yli 40-vuotiaat lukijat, jotka ovat Tammer-Auton tärkeää kohderyhmää.

”Uusien autojen ostajien keski-ikä on 58 vuotta. Uskon, että parhaiten tämän kohderyhmän tavoitamme aamukahvipöydästä printin ääreltä. Tämä kohderyhmä haluaa lukea uutisensa rauhassa paperilta, ei ruudulta”, kuvailee Hirsimäki ostajia.

Etenkin autoista ja moottoripyöristä kiinnostuneiden kohderyhmä piti ilmoitusta mielenkiintoisena ja itselleen tarkoitettuna. Asiointiaikomus oli hyvä tässä kohderyhmässä.

Aamulehti.fi vahvisti kampanjaa: kaikki kanavat tukevat toisiaan

Paraatipaikalla ollut verkkomainonta sai hyvät huomioarvot verkossa tehdyn mainonnan tutkimuksen mukaan. Mainontaa nähneet kokivat, että mainos oli selkeä, tietoa antava ja ilmoituksesta näki selvästi, minkä yrityksen mainos oli kyseessä. 70 % myös koki, että mainos sopii Toyota Tammer-Autolle.

Vaikka Toyota Tammer-Auton mainonnan pääpaino onkin printissä, digikanavat tukevat onnistumista. ”Digitaalisten kanavien kautta tavoitamme tulevaisuuden ostajat. On tärkeää pysyä top of mindissa, sillä joka päivä syntyy uusia autokuumeisia. Uskon siihen, että kun tehdään jotain, se pitää tehdä isosti. Kaikki kanavat kannattaa hyödyntää, sillä ne tukevat toinen toistaan”, kertoo Hirsimäki.

toyotatammerauto_mainonta

Kuluttajat pitivät Toyota Tammer-Auton mainontaa laadukkaana

Arvokas

”Arvokas, kiva värimaailma.”

”Kannattaa tutustua tarjouksiin. Hyvät värit – tyylikäs. Auto suorastaan tulee syliin.”

”Laadukas, juhlava, arvokas.”

”Laatua, dynaamisuutta, varmuutta”

Kiinnostusta herättävä

”Herätti kiinnostuksen. Menossa keskustelu yrityksen kanssa meneekö auto vaihtoon.”

”Herättää mielenkiinnon tutustua tarkemmin”

”Periaatteessa kiinnostava, vaikka auton hankinta ei olekaan itselleni juuri nyt ajankohtaista.”

Tyylikäs

”Tyylikäs ja luotettava auto”

”Tyylikäs ja moderni sekä meneväinen mainos!”

”Tyylikäs ja ytimekäs mainos”

”Värit miellyttäviä; mainos tarpeeksi yksinkertainen, mielestäni onnistunut.”

Mainonta saa ihmiset liikkeelle ja henkilökunnan innostumaan

Hirsimäen mukaan kampanjan ansiosta henkilökuntakin saa energiaa ihmismäärästä ja onnistumiset ruokkivat toisiaan yhä paremman tuloksen saamiseksi.

”Nykyään ihmiset etsivät netistä tietoa etukäteen paljon enemmän, eivätkä tule niin helposti paikalle.  Niin sanotusti ”lattialiikenne vähenee”. On oltava hereillä, kun ihminen saadaan astumaan liikkeeseen. Ostoprosessi on vietävä loppuun ja siinä kampanjan luoma fiilis ja onnistumiset pohjalla ruokkivat myyntiä entisestään. Kokenut sakkimme osaa lunastaa paikkansa auringon alla joka päivä uudelleen ja hyödyntää kampanjoiden tuoman fiiliksen myynniksi.”, kertoo Hirsimäki.

Kampanjassa onnistumisen rinnalla Hirsimäki kokee jatkuvan näkyvyyden kuitenkin kantavaksi voimaksi. ”Kampanjoiden lisäksi jatkuva näkyvyys on erittäin tärkeää, jotta saadaan tasaisesti porukkaa paikalle. Meille Aamulehden autoilu-liite on kustannustehokas vaihtoehto jatkuvaan näkyvyyteen, jotta pysymme ihmisten mielissä”, muistuttaa Hirsimäki.

Tarvitseeko yrityksesi menestystarinoita?

”On hienoa nähdä, miten mainonta lisää asiakkaan myyntiä ja voimme aidosti auttaa asiakasta menestymään.  Toyota Tammer-Auton mainonnan parissa on ollut ilo olla näkemässä onnistumisia. Mielelläni olen avuksi kaikissa mediaratkaisuissa.”

– Anssi Lamminpää, Aamulehden myyntipäällikkö

 

Lue lisää asiakkaidemme menestystarinoita