Mikä Suomen markkinoinnissa mättää? Kun kukaan ei suutu, mikään ei muutu!

Tampereella järjestettiin 5.11. ensimmäinen Business Battle -seminaari, jonka tavoitteena oli löytää liikkeenjohdolle ratkaisuja laman voittamiseen. Nyrkkeilykehässä ottivat mittaa toisistaan yritysjohtajat ja markkinoinnin asiantuntijat professori Alf Rehnin toimiessa tuomarina. Väittelyvoiton toi Tampereelle Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen.

Tapahtuma poikkesi tavanomaisesta puhujapöntöstä hallitujen luentojen esittelystä, sillä puhujat laitettiin nyrkkeilykehään ottamaan toisistaan mittaa kolme-eräisissä väittelyissä. Alkuerissä  vastakkain  olivat Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen ja markkinointiguru Alex Nieminen teemalla ”Voiko markkinointistrategian tekemisen ulkoistaa?”. Toisena taisteluparina oli Lennolin toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen ja Varustelekan tj Valtteri Lindholm teemasta ”Onko mitään järkeä opetella tuntemaan asiakkaansa ja kehittää tuotteita heidän mieltymystensä mukaan?”. Kolmantena parina kehään astuivat Postin kehityspäällikkö Kati Nevalainen ja digitalisti Ville Tolvanen ottamaan mittaa aiheista: ”Onko digimarkkinoinnissa mitään uutta, mitä ei suoramarkkinoinnissa ole keksitty jo 1950-luvulla?” ja ”Elävätkö markkinoijat digikuplassa, josta suuri osa kuluttajista vielä puuttuu?”

Sovinnaisuus on vain omassa mielessämme. Eri mieltä oleminen on jopa suotavaa. Mukavuusalueella ei synny uusia ja erottuvia ratkaisuja, ei liiketoimintaan eikä markkinointiin.
– Business battle -seminaarissa lausuttua

Businessbattle2

Lennolin toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen ja Varustelekan tj Valtteri Lindholm taistelivat kehässä teemasta ”Onko mitään järkeä opetella tuntemaan asiakkaansa ja kehittää tuotteita heidän mieltymystensä mukaan?”. Kuva: Tero Koskela/KuvaKoskela  

5 vinkkiä, joiden avulla suomalaiset voisivat pärjätä paremmin

1) Usko ja luota ideoihisi.

Muista, että ideoita täytyy myös kehittää. Aina ei voi mennä sieltä, mistä aita on matalin.

2) Opi rakastamaan kitkaa ja kritiikkiä.

Kritiikki ja kitka tuntuvat epämiellyttäviltä, mutta ne kasvattavat meitä ihmisinä.

 

 

3) Uskalla olla epäsovinnainen.

Suomalaiset ovat sovinnaista kansaa ja välittävät siitä, mitä muut ajattelevat.

Suomalainen haluaa ruotsalaisen kertovan ensin, mitä täytyy tehdä ennen kuin alkaa itse toteuttaa sitä.

4) Tee ilolla.

Suomalaiset tarvitsevat enemmän iloa. Meidän pitää löytää ilo ideoista ja siitä, että uskalletaan lähteä tekemään sellaisia juttuja, jotka tuntuvat meistä mukavalta ja hauskalta. Uskalla iloita tekemisestä sen sijaan, että teet jotain vain, koska se on tehtävä Suomen puolesta.

5) Vältä viiden kohdan ratkaisumalleja.

 

– Liiketalouden professori Alf Rehn, Business battle -seminaarisssa

Ei ole oikeata eikä väärää. Ja vastaus ei ole joko–tai, vaan sekä–että.

Businessbattle1

Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen. Kuva: Tero Koskela/KuvaKoskela

Mielenkiintoiset väittelyt hämmensivät kuulijoita, sillä markkinointi ei ole muuttuvassa maailmassamme kovinkaan yksinkertaista. Välierässä kehässä kamppailvat kolmestaan Valtteri Lindholm, Ville Tolvanen ja Mikko Kuitunen, jolla oli terävin sanan säilä ja hän sai seminaariyleisön suosion. Finaalissa kohtasivat Kuitunen ja Alf Rehn, joka sai kuulla väittelyn teeman ”Suomi ei menesty huonon johtamisen takia”. Teeman lisäksi hän kuuli vasta kehässä sen, onko hän puolesta vai vastaan. Kamppailun voitti yleisöäänestyksessä Kuitunen, joka hurmasi yleisön ajatuksillaan siitä, että yrityksen strategiat jaetaan tarinoina. Kun strategiat ovat tarinan muodossa niihin on helpompi sitoutua. Hän myös korosti henkilöstön roolia yrityksen johtamisessa – riittävästi vapautta ja vastuuta auttaa omaa yritystä kohti yhteisiä päämääriä.

Businessbattle5

Alf Rehn ja päivän yleisövoittaja Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitusen. Kuva: Tero Koskela/KuvaKoskela

Kamppailun tuomari ja päivän moderaattori Alf Rehn tiivisti päivän oppeja ja nosti esiin suomalaisten säntillisyyden. Suomalaiset pärjäisivät paremmin, jos toisivat ideoitaan esille rohkeammin. Olemme liian säntillinen kansa, joka varoo virheitä ja tavoittelee täydellistä. Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Eikä yhtä asetta laman kaatamiseen. Kyse on uskalluksesta haastaa totuttuja toimintatapoja ja erottua porukasta. Pitää uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa. Kaikki. Aina.

Businessbattle4_1280x720

Kuva: Tero Koskela/KuvaKoskela

Eri mieltä saa olla, korostettiin loppupuheenvuorossa. Sovinnaisuus on vain omassa mielessämme. Eri mieltä oleminen on jopa suotavaa. Mukavuusalueella ei synny uusia ja erottuvia ratkaisuja, ei liiketoimintaan eikä markkinointiin. Ääritotuudet harvoin ovat oikeita, olipa kyseessä printti vs. digi tai filosofisempi johtamisen keppi vs. porkkana -pohdinto. Totuus on jossain välimaastossa. Yrityksen oma toimintakenttä, tekemisen tapa ja asiakkaat määrittävät, miten paras kokonaisuus rakentuu.

Markkinoinnin arvomaailma ja tarina tulee tulla yrityksestä itsestään, sen aidosta tekemisestä. Tarinaa ei voi ulkopuolinen rakentaa yksin, mutta ulkopuolinen ammattilainen voi auttaa yritystä löytämään tekemisestään jalokivet. Ne usein ovat eri asioita kuin mitä yritys itse näkee. Markkinoinnin ja liiketoiminnan tekeminen ovat ryhmätyötä, johon koko organisaatio pitää aidosti ottaa mukaan.

Aamulehti järjesti tapahtuman 5.11.2015 yhtedessä muiden markkinointiviestinnän toimijoiden kanssa. #BusinessBattle

Haluatko tehdä vaikuttavaa mainontaa? Ota yhtettä.

Lue myös nämä