HTML5 mahdollistaa yhä näyttävämmän mainonnan kaikissa laitteissa

HTML5 –teknologialla pystytään toteuttamaan samoja Rich Media -toiminnallisuuksia, joita on tähän saakka pidetty Flashin vahvuuksina verkkomainonnassa. Jatkossa myös Alma Media suosittelee HTML5-aineistojen käyttämistä Flashin sijasta. HTML5-tekniikalla on mahdollista saada yhä näyttävämpää mainontaa kaikille laitteille. Mutta miten toimivaa Rich Media mainontaa tehdään?

Yhtenäinen IAB Finlandin ohjeistus HTML5-bannereista on julkaistu. Ohjeistuksen tavoitteena on sujuvoittaa kaikkien osapuolien työskentelyä ja tarjota suuntaviivoja HTML5-bannerien suunnitteluun ja julkaisemiseen ja nyt myös Aamulehden verkkomainonnan aineisto-ohjeet on päivitetty vastaamaan IAB:n ohjeistusta. HTML5-mainonnan helpottamiseksi Aamulehti tarjoaa mainostaja-asiakkailleen mahdollisuuden toteuttaa mainontaa HTML5-työkalulla.

Toteutustavasta huolimatta tärkeintä näyttävässä mainonnassa on idea, jota tuetaan kiinnostavalla ja toimivalla tekniikalla. Katso alempaa esimerkkejä toimivasta mainonnasta, joita Alma Median HTML5-työkalulla voidaan toteuttaa.

Google julkaisi 1.9. Chrome-selaimeen päivityksen, jonka johdosta Flash –bannerit eivät käynnisty enää automaattisesti. Safari-selaimissa Flashia ei ole tuettu vuodesta 2010 lähtien. Jatkossakin Flash-bannerit latautuvat Chrome-selainta käytettäessä sivulle, mutta ne käynnistyvät vain klikkauksesta.

Mainonnan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että Flashin vahvuudet (animaatio, interaktiivisuus ym.) menetetään.  HTML5 –teknologialla pystytään toteuttamaan samoja toiminnallisuuksia, joita on tähän saakka pidetty Flashin vahvuuksina.

Mitä eri termit tarkoittavat?

HTML5

HTML5 on viides versio yleisesti verkkosivujen tekemiseen käytetystä HTML-kuvauskielestä. Se sisältää yksityiskohtaisia prosessimalleja
vuorovaikutuksellisempiin toteutuksiin. Voidaan tuottaa mainontaa desktopiin ja mobiiliin.

Flash

Flash-tekniikalla on mahdollista tehdä  eläväisiä mainoksia. Mahdollistaa myös äänen käytön sekä vuorovaikutteisten toteutusten tekemisen. Flash Player on työkalu, joka on suunniteltu multimediatiedostojen katseluun web-selaimella. Tämä ohjelma on välttämätön Flashillä luotujen web-sivujen, videoiden ja bannerien katselemiseen. Ei toimi erityisesti mobiililaitteissa.

Rich Media

Rich Media -mainosmuoto sisältää liikkuvaa kuvaa, ääntä ja usein myös interaktiivisia elementtejä, voidaan toteuttaa joko Flashilla tai HTML5-tekniikalla. Mobiililaitteisiin toteutus tehdään yleensä HTML5- kuvauskielellä. Rich Media-mainosmuotojen toteutukseen on erilaisia valmiita ohjelmistoja, joilla sekä verkko- että mobiilimainontaa voidaan toteuttaa helposti.

Minkälainen on hyvin toteutettu Rich Media-kampanja?

1. Mahdollistaa laitteen ominaisuuksien maksimaalisen hyödyntämisen

html5_esimerkit_1

Kun kyseessä on mobiilikampanja, kameran ja kuvien jakamisen hyödyntyminen ja sijaintitiedon käyttäminen tuovat mainostajan lähemmäs kuluttajaa.  Mobiilimainonnassa erityisesti pelillisyys, kosketeltavuus ja sosiaalinen media kannattaa ottaa osaksi mainontaa. Esimerkiksi mainokseen voidaan upottaa instagram- tai twitter-fiidi tai liittää mukaan Facebook-jako ja FB like-boksi, jotka osallistavat kuluttajia. Toiminnallisuudet ovat mahdollisia myös verkkomainonnassa.

2. Lisää vuorovaikutusta mainoksen kanssa

html5_esimerkit2

Richmedia-mainosmuodoilla saadaan kuluttajat toimimaan. Kiinnostavia mainoksia halutaan koskea, kokeilla ja nähdä lisää. Esimerkiksi staattisen kuvan ja richmedian ero on suuri: klikkiaste richmedia-mainosmuodolla on staattiseen verrattuna jopa +205% ja vuorovaikutusaste +8000 %. Vuorovaikutteiset mainokset lisäävät myös mainoksen kanssa käytettyä aikaa: sitoutuneisuus brändiin kasvaa. Voit esimerkiksi tehdä testin tai tietovisan bannerin sisällä.

3. Mahdollistaa aktivoinnin mainoksen sisällä

html5_esimerkit_3

Uudenlaiset mainosmuodot mahdollistavat toiminnot mainoksen sisällä, joita aiemmin oli tarjolla vain bannerin takana olevalla laskeutumissivulla. Tarvitaanko laskeutumissivua, jos voit tehdä tilauksen suoraan mainoksesta tai selata tarjoustuotteet suoraan bannerista? Esimerkiksi automainonnassa voidaan esitellä eri merkkejä yhden mainoksen sisällä kampanjansivun kaltaisesti tai esitellä tuotetta 360-näkymässä. Tarjousmainonnassa voidaan hyödyntää esimerkiksi karuselli-toimintoa, jossa kuluttaja voi selata tuotteita. Erilaiset banneriin upotettavat lomakkeet ovat myös kiinnostavia mahdollisuuksia esimerkiksi kilpailuihin osallistumiseen.

4. Lisää positiivistä brändimielikuvaa:

Rich media mainoksilla positiivinen brändimielikuva +83 % verrattuana staattisiin bannereihin.

Tutustu erilaisiin vaihtoehtoihin demosivustoilla

  • Mobiilin erilaisiin toteutuksiin voi tutustua demosivustolla osoitteessa mobiilidemo.almamedia.net. Demosivusto toimii parhaiten, kun linkin avaa mobiililaitteilla.
  • Lisää Rich Media-toteutuksia näet esimerkiksi täältä: Celtra Ad gallery

 

Toiminalliset mainosmuodot helposti mobiiliin ja desktopiin HTML5-työkalulla

Alma Median HTML5 työkalu tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden tehdä näyttäviä, toiminnallisia mainosmuotoja desktopiin, mobiiliin ja tablettiin.

Helppokäyttöinen työkalu on selainpohjainen ja toimii drag-and-drop –periaatteella, eikä erillistä koodaamista tarvita. Työkalu mahdollistaa nopean digitaalisen mainonnantuotannon. Idea ratkaisee.

Haluatko työkalun käyttöösi? 

Ota yhteyttä, ja saat käyttöösi tunnukset, jolla pääset toteuttamaan näyttäviä mainoskampanjoita. Tunnukset mainonnansuunnittelijoille saa maksutta, mutta työkalulla toteutettuihin kampanjoihin lisätään CPM 2 € lisää normaalimainospaikan hintaan. Maksat siis mainosnäyttöjen mukaan työkalun käytöstä.

 

html5_tyokalu.jpg

Jos kiinnostuit Rich Media-mainonnasta, autamme sinut alkuun!

Ole yhteydessä yhteyshenkilöösi, kerromme lisää verkkomainonnan mahdollisuuksista ja HTML5-työkalusta.

Lue myös nämä: