Kookengän synttärikampanja kannatti ja tutkimalla selvitettiin, mikä mainonnassa puri

Koskikeskuksen Kookenkä toteutti keväällä 30-vuotiskampanjan Aamulehden medioissa. Kampanja onnistui hyvin – sen todistaa kassakoneen lisäksi tutkimusraportti. Asiakkaat pitivät värikkäästä ja ajankohtaisesta kampanjasta, jossa yrittäjät laittoivat itsensä peliin.

Koskikeskuksen Kookengän yrittäjäpariskunta Säilä päätti juhlistaa yrityksen 30-vuotista taivalta mainoskampanjalla, joka ilahduttaisi yrityksen asiakkaita. Kampanja toteutettiin Aamulehdessä ja Aamulehti.fissä syntymäpäiväviikolla.  Erilaisen kampanjasta tekee sen luova ratkaisu ja ulkoasu, joka poikkeaa paljon kenkäliikkeiden tavanomaisesta mainonnasta: kenkäkaupan mainos, jossa ei ole yhtään kenkää.

— Halusimme kokeilumielessä poiketa ketjun perinteisestä markkinointityylistä, joka ehkä jo polkee paikallaan. Se ei ole aina tarpeeksi tehokasta, kertoo yrittäjä Maria Säilä. Halusimme tehdä kampanjan jo vetoaa asiakkaiden tunteisiin.

Koskikeskuksen liikkeessä myynti kolminkertaistui ja kauppojen määrä tuplaantui kampanjan ansiosta.
– Maria Säilä, Kookenkä

Kampanja ideana oli sijoittaa kampanjan koko budjetti yhteen päivään, mutta näyttävästi

— Tietenkin yhteen mediaan sijoittaminen on riskialtista toimintaa, mutta uskomme ja kokemuskin sen osoittaa, että Aamulehti on tuloksia tuottava vaihtoehto. Aamulehti on aina ollut päämediamme, perustelee Säilä.

— Minua alkoi jännittää viime hetkillä ja se vähän valvottikin, kertoo yrittäjä Maria Säilä kampanjan tutkimustuloksia läpi käytäessä.

 

kookengan_kampanja

Tutkimalla Aamulehti auttaa asiakasta ymmärtämään miten kampanjan tavoitteet ovat toteutuneet

Kampanjan lehti- ja verkon bannerimainokset tutkittiin. Tutkimalla Aamulehti auttaa asiakasta ymmärtämään, miten kampanjan tavoitteet ovat toteutuneet ja miksi. Minkälaisia kohderyhmiä kampanja oli puhutellut? Miten se oli ohjannut asiakkaita eteenpäin?

Kookengän Aamulehden takasivulla julkaistun lehtimainoksen raportista selviää, että Säilän pariskunnan rohkea ratkaisu tehdä erilaista mainontaa on toiminut. Ilmoituksen muisti nähneensä yli 140 000 lukijaa ja parhaiten se puhutteli pukeutumisesta ja muodista kiinnostuneita.  Se oli mielenkiintoinen ja selvästi toimialansa mainontaa persoonallisempi. Siitä pidettiin paljon ja se antoi positiivisen kuvan liikkeestä. Mainos nähtiin myös kauniina, raikkaana ja erilaisena. Monet lukijat arvostivat sitä, että yrityksen historiaa esiteltiin valokuvin ja se sai kasvot, kun yrittäjäpariskunta oli kuvassa.

Kookengän mainos oli mielenkiintoinen ja selvästi toimialansa mainontaa persoonallisempi

Ilmoituksen näki
140 000
lukijaa

Huomioarvo
55 %

Lähde: Aamulehti Ram panel 2015

Kuluttajien kommentteja ilmoituksesta

”Ilmoitus erottuu hyvin muista mainoksista. Väri on raikkaan keväinen ja kukkiva oksa vielä lisää keväistä vaikutusta. Ilmoitus on kooltaan tarpeeksi iso, näkyy selvästi lehden sivulta. Mitään huonoa ilmoituksessa ei ole.”

(Nainen 49 v.)

 

 

”Kaunis mainos, kiva kun omistajien kuva, ale oli isolla ei mitään huonoo.”
(Nainen 56 v.)

”Yritykselle tuli ”kasvot”.  uutta tietoa minulle.”
(Nainen 71 v.)

 

”Pirteän keväinen ja ajankohtaiseen aikaan. Tarpeeksi vähän tekstiä ja mainoksen pointti oli hyvin esillä. Ehkä lehdestä olisi löytynyt parempikin sijainti mainokselle.”
(Mies 36 v.)

”Hyvää oli hinnat ja ostin kävelykengät. Harkitsen toistakin ostokertaa vaimolle.”
(Mies 67 V.)

Verkkokampanja tavoitti potentiaaliset kenkien ostajat tehokkaasti

Aamulehti.fi verkkopalvelussa mainos toteutettiin yhden päivän avaussivun hallintana. Bannerin muisti nähneensä noin 35 000 verkkokävijää ja klikkiprosentti oli 2.99 % eli 2 500 klikkasi Kookengän verkkosivulle tutustumaan.

Päivässä kampanjan näki noin 170 000 potentiaalista kenkien ostajaa.

kookengan_kampanja_verkko_1

Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna liikkeiden myynti kasvoi tuntuvasti

Kysyttäessä, mitä mieltä kauppiasperhe on kampanjasta jälkikäteen tutkimustuloksia tarkasteltaessa, oliko rohkea ratkaisu kannattava vastaa Maria Säilä mietteliäästi.

— Sanoisin, että yleisarvosana onnistunut, hyvä. Mielestämme kampanja onnistui melko hyvin. Ehkä mainosten ilme oli vähän sekava ja olisi voinut olla vielä räväkämpi, mutta se on jälkiviisautta. Tutkimustulokset antoivat ajattelun aihetta, mutta tunnemme asiakkaamme aika hyvin.

— Koskikeskuksen liikkeessä myynti kolminkertaistui ja kauppojen määrä tuplaantui, mutta alennuksen myötä kate ole heikompi. Kaiken kaikkiaan kampanja oli onnistunut ja piristi myös henkilökuntaa, kertoo kauppias.

— Ja mikä tärkeintä saimme hyvän myynnin lisäsi asiakkailtamme positiivista palautetta.

Lue lisää asiakkaidemme menestystarinoita