XXL:n moni­kanava­kampanja otti vauhdilla ja kovalla sykkeellä markkina-alueen haltuun

Suomeen rantautui viime vuonna uusi urheiluvaate- ja välineketju, norjalainen  XXL Sports & Outdoor. Suomen markkinoiden valloitus alkoi pääkaupunkiseudulta, mutta seuravana haltuun otettiin tehokkaasti maan toiseksi suurin markkina-alue Pirkanmaa Aamulehden tuoteperheen avulla.

Lanseeraus alkoi puoli vuotta ennen avajaisia näyttävällä rekrymainonnalla

XXL:n ensimmäinen toimipiste Tampereen seudulla avattiin syksyllä, mutta markkinointitoimenpiteet alkoivat jo viime keväänä. Yritys aloitti räväkällä uusien työntekijäöiden rekrytointikampanjalla, johon kuului Aamulehden kanssa yhteistyössä toteutettu pikadeitti-tapahtuma Tampereen Siperiassa. Tapahtuma sai koko liikekeskuksen kyseisenä päivänä sekaisin, koska jonot haastatteluihin olivat niin pitkät. Suomen XXL:n toimitusjohtaja Toni Stigzelius kertoi työhakemuksia tulleen Tampereelle pari tuhatta. Tilaisuus oli toimiva, sillä tuhansista hakemuksista olisi ollut mahdotonta löytää sopivat työntekijät helposti.

pikadeitti

– Haastattelutilanteessa näkee muutamassa minuutissa onko hakija meidän yritykseemme sopiva: energinen, urheilullinen ja asiakaspalveluhenkinen. Rekrytointitapahtumalla halusimme myös herättää mielenkiinnon ja mystisen mielikuvan: nyt on jotain isoa tulossa, kuvailee Stigzelius.

XXL Sports & Outdoorin markkinoinnin tavoitteet rakentuvat ajatuksen ympärille, että se on Suomen suurin urheilutavaratalo, jossa on laajin valikoima ja suuret lajitelmat. – Vetonaulamme on suuruus, mutta yllätyksenä tulee hyvä ja asiantunteva asiakaspalvelu, kuvailee Stigzelius.

– Henkilöstömme on valittu niin, että he ovat kiinnostuneita oman osastonsa lajeista, joten he innolla tutustuvat uusiin tuotteisiin ja etsivät lisää tietoa asiantuntemuksen kasvattamiseksi. Ja innostushan tarttuu, toteaa Stigzelius.

Avajaiskampanja sai pirkanmaalaiset liikkeelle

xxl avajaiset

Myymälä Tampereella avattiin 8.10. Kalevan Prisman yhteyteen. Avajaiskampanja koostui näyttävistä aukeaman ilmoituksista ja samaan aikaan pyörivät mainokset netissä ja Aamulehden mobiilipalvelussa. Markkinointi jatkui verkon ja lehden yhdistelmällä säännöllisesti loppuvuoden ajan. Molemmat toimivat mainiosti ja jo marraskuussa XXL tunnettiin Pirkanmaalla hyvin.

–  Olemme tutkineet XXL:n mainontaa ja näyttää, että tietoisuus uudesta toimijasta saatiin nopeasti suuren yleisön tietoisuuteen. Verkossa on käytetty monipuolisesti eri mainosmuotoja, kuten avaussivunhallintaa, liitekulmaa ja boksia. Tabletissa käytettiin kokosivun mainosta sekä mobiilissa paraatia, kertoo Aamulehden suuMonikanavaXXLkilparatannittelujohtaja Heli Virola.

–  Mainonta on toiminut erinomaisesti: laaja kampanjanäkyvyys ja korkeat huomioarvot ovat taanneet riittävä näkyvyyden ja digitaalisten mainosten klikkiprosentit ovat hyvällä tasolla vertailtaessa tietopankin muihin tutkittuihin ilmoituksiin. Lehti-ilmoitukset ovat tutkimuksen mukaan olleet huomioarvoiltaan hyvää toimialan keskiarvoa, mutta lukuarvoltaan huippuluokkaa. Erityisen hyvin mainonta toimii kohderyhmässään eli urheilusta ja kuntoilusta kiinnostuneiden lukijoiden keskuudessa. Esimerkiksi kokosivun ilmoituksen perusteella neljännes urheilusta ja kuntoilusta kiinnostuneista lukijoista aikoi asioida liikkeessä tai verkkokaupassa, tiivistää Virola.

–  Olemme tyytyväisiä myymälän avajaiskampanjan tuomiin asiakasvirtoihin. Asiakkaita on riittänyt myös sen jälkeen, myhäilee Stigzelius.

 

Miten XXL:n menestystarina jatkuu näyttävän sisääntulon jälkeen?

Lue lisää