Ruohonjuuressa pidetään printti­mainonnan tuloksellisuu­desta ja mitattavuudesta

Ruohonjuuri tavoittaa tehokkaasti pääkohderyhmänsä erottuvalla ja tunnistettavalla printtimainonnalla. Ruohonjuuren printtimainonta aktivoi ja sitä on helppoa mitata. Ennen kaikkea: mainonta tuo ihmiset kaupoille.

Ruohonjuuri on vuonna 1982 perustettu yritys ja myymäläketju, jonka liikeideana on myydä luomuelintarvikkeita, superfoodeja, terveystuotteita ja luonnonkosmetiikkaa. Tällä hetkellä ruohonjuurella on kuusi myymälää ja verkkokauppa. Seitsemäs myymälä avataan toukokuussa Ouluun ja kahdeksas marraskuussa Raisioon.

Ruohonjuuri on erikoiskauppa, jonka tarkoituksena on myydä ihmisille hyviä tuotteita.

– Hyvällä tarkoitamme sitä, että tuotteet ovat laadukkaita ja ne oikeasti tekevät hyvää sekä ihmiselle että ympäristölle.  Pelkkä luomu ei riitä vaan meille on valittu luomustakin ne parhaimmat laadut, kertoo Ruohonjuuren markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.

Johanna_kaksi

– Tutkimme jatkuvasti mikä toimii. Mainoksissamme on aina kupongit ja pystymme niiden avulla seuraamaan miten mainonta toimii, millä tuotteilla on kysyntää ja millainen tarjous on tuo asiakkaita myymäläämme. Yhteistyökumppanimme ovat ihmeissään kun kuulevat, että päämainoskanavamme on sanomalehti, sillä se ei ole nyt muodissa. Kuitenkin todistetusti pääkohderyhmämme tavoitetaan tehokkaasti juuri printtimainonnalla.

– Verkkokauppamme rooli on myynnin lisäksi toimia asiakaspalvelukanavana, sillä sieltä näkyvät kaikki tarjouksemme sekä tuotteiden saatavuus myymälöittäin reaaliajassa. Sen lisäksi asiakkaamme hakevat sieltä lisätietoja, tuoteselosteita, tuotteiden ravintoarvoja sekä käyttöohjeita. Myynnillisesti verkkokauppa vastaa pientä myymälää, mutta sen palvelurooli on tärkeä ja olemme todella panostaneet sen tietopuoleen. Mainonnassa luotamme kuitenkin etenkin printtituotteisiin, korostaa Koskinen.

Markkinointi- ja tiedotuskanavia Ruohonjuurelle ovat sanomalehtien lisäksi myös uutiskirje, some ja hakusanamainonta.

ruohonjuuri_luomu

Ruohonjuuri jatkaa valitsemallaan mainonnan linjalla epäilijöistä huolimatta, sillä he näkevät sen toimivan.

– Olemme jopa nähneet jonkinlaista villiintymistä kuluttajien keskuudessa mainoksemme johdosta. Tämä ilmiö sai kyllä suurimmat mittasuhteet jostain syystä Turussa, nauraa Koskinen.

Ruohonjuuren omat kokemukset osoittavat, että mainonta toimii. Aamulehden  lukijapaneelissa (RAM) tekemien ilmoitustestien tulokset tukevat asiakkaan havaintoja: mainonnan huomioarvot ovat erinomaiset ja asiointiaikomus on linjassa yrityksen kokemuksiin.

”Tavoitteenamme on se, että mainiot tuotteemme löytäisivät tiensä mahdollisimman monen ihmisen sydämiin ja ostoskoriin. Käytämme vain sellaisia markkinointikanavia, jotka toimivat. Tampereen markkina-alueella Aamulehti on kattavin media ja sillä tavoitamme koko ajan lisää uusia asiakkaita. Meillä on vielä paljon kasvunvaraa tälläkin alueella, sillä tuotteemme sopisivat niin monelle”, kertoo markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.

Ruohonjuuren mainonta huomattiin ja se aktivoi

Ilmoituksen huomasi

144 600 

lukijaa ja sen

asiointiaikomus oli

17 %

eli

24 500

aikoi asioida.

Lähde: RAM Panel, ilmoituksen koko 99 x 88 mm

Ruohonjuuren ilmoitustesti tavoitti

Mainonnan tavoite

Ruohonjuuren tavoitteena on kasvaa yhden liikkeen vuosivauhtia. Markkinoinnin tavoitteena on kustannustehokkaasti tavoittaa ja puhutella mahdollisimman suurta joukkoa ja saada heidät kokeilemaan tuotteita.

 

 

Kohderyhmä

– Ydinkohderyhmämme on 25 – 40-vuotiaat kaupunkilaiset naiset.  Asiakaskunnassamme on paljon muunlaisiakin kuluttajia ja kaikki ovat tervetulleita asiakkaiksemme. Yrityksemme on pieni Suomenkin mittapuussa 12,5 miljoonan liikevaihdolla ja mahdumme vielä kasvamaan, toteaa Koskinen.

Suomessa noin 30 % kuluttajista voidaan laskea kuuluvan LOHAS  –ryhmään (Lifestyles of Health and Sustainability). Nämä ovat ihmisiä joille tuotteiden laatu, eettisyys ja terveellisyys ovat tärkeitä kulutusvalinoja tehtäessä.

 

Hyvän mainonnan tunnusmerkit 

  • Mainoksen pitää erottua, jotta sillä on hyvä huomioarvo
  • Se tulee olla tunnistetteva, jotta tiedetään kuka mainostaa
  • Mainostettava tuote on ajankohtainen ja kuluttajia kiinnostava
  • Mainoksessa on alennus tai tarjous, joten asiakas saa palkinnon asioidessaan

– Johanna Koskinen, Ruohonjuuri

Starttaa oma printtikampanjasi!

Mainonta printissä on helppoa – ota yhteyttä mediamyyntimme, niin voimme suunnitella kanssasi toimivan kampanjan myyntisi edistämiseksi.

Tutustu printin mahdollisuuksiin

Lue myös nämä